webForumDet fria alternativet

ASP vs. PHP

5 svar · 213 visningar · startad av soffan76

soffan76Medlem sedan maj 2001679 inlägg

Hej alla!

Ge mig ett antal anledningar till att jag ska börja lära mig PHP. Jag vill veta PHP:s fördelar gentemot ASP, och vice versa.

------------------
Sofia

henrik2001Medlem sedan dec. 2000235 inlägg

tjena!
jag kan asp (ganska bra)...och jag gillar asp...men det finns många som säger att php är både snabbare och bättre än asp.

det är nog litegrann upp till var & en...tror JAG iaf!

(anledningen till att jag lärde mig asp och inte php var att det fanns ganska många böcker om asp på biblioteket, men ingen om php!)

det var min åsikt...de som kan både asp & php kan nog förklara bättre!

/henrik

------------------
...

nanneMedlem sedan dec. 19991 047 inlägg

Okej.. det finns många som talar för att PHP är snabbare, har bättre stöd för si o så etc. etc. Men för mig är det för att jag gillar språket. Det är baserat på C vilket jag alltid har gillat. ASP är en pina för mig att koda för att jag gillar absolut inte Visual Basic. Jag tål det bara inte. Bara en sak som att skriva Response.Write irriterar mig.

------------------
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1 decoce
GCM/MU/IT$>AT d--- s: a-- C++$ UL P-- L++>++++ E W+++>$ N o-- K- w O- !M V?
PS++ PE- Y+ PGP-@ t+ 5 X+++ R* tv- b++ DI D++ G+ e* h++ r++ y+**@
------END GEEK CODE BLOCK------

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

En stor fördel för PHP är att det utvecklas hela tiden... ASP är "dött", eftersom att Microsoft kör på med sitt .NET nu.

Släng ett öga på ASP.NET eller Java (JSP/Servlets/JavaBeans), där man programmerar i "riktiga" språk och där man kan få ut mer kraft än man kan få med varken ASP eller PHP. Det är mitt tips.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- They pretend to pay me, I pretend to work --

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Man kan säga att allt (nästan allt, om man bortser från mts-operationer) går att göra i php. Senblir man inte låst till Microsloth Windoze, utan kan köra i princip vilket OS som helst, Mac, Windows (varför man nu skulle vilja det ;) ), *NIX och så vidare.
Plus att php är öppet, vilket gör att man kan skriva om scriptmotorn efter behag.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg
Genererad på 368 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb