webForumDet fria alternativet

Skicka variablar med header

6 svar · 245 visningar · startad av Marcus

MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg

Jag har ett formulär som innehåller en multiline-textarea. Detta genererar alltså en variabel som innehåller radbrytningar.

Jag skickar variabeln till nästa sida där den kontrolleras, dett asker ju via method="post" i formuläret.

När variabeln är kontrollerad så ska jag skicka vidare den till en fil som trycker in datan i en databas. Då använder jag mig av header("location:db.php?body=$body");

Detta fungerar dock inte så bra eftersom allt efter första radbrytningen försvinner :/

Kan nån av er hjälpa mig med detta lite irriterande problem?

KosseMedlem sedan juni 2000162 inlägg

Ersätt radbrytningen med något annat tecken/kodsnutt. Skicka det sedan och ersätt kodsnutten med radbrytning när du tar emot variabeln...

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

url_encode($variabel)

------------------
I have not failed. I´ve just found 10.000 ways that won´t work. // Thomas Edison

KosseMedlem sedan juni 2000162 inlägg

Hehe, här försöker man vara "duktig" och hjälpa till för en gångs skull, och så kommer någon annan med en mycket smartare lösning, är väl bara att inse att det finns många som är MYCKET bättre på PHP här än jag, :-)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det där är inte så mycket php som det är allmänt webbvett, bara så du vet. Man ska alltid alltid alltid url-koda sina querystrings om man inte är helt säker på att de bara innehåller nuffror.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg

Tack Kosse som definerade lösningen och Spango som hade funktionen i bakfickan :-)

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Nu tycker jag att vi är lite orätvisa mot Alpha 2 här ;)

------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

Köp, Byt eller Sälj på Gametrade.nu!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)