webForumDet fria alternativet

Liten utmaning för php-kunniga

PHP

4 svar · 731 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag undrar om någon skulle kunna kolla in ett php-skript åt mig. Jag kan html, css, osv, men inte ett jota om php (vilket grämer mig).

Använder en lokal sökmotor till en sajt. Sökmotorn heter Sphider http://cs.ioc.ee/~ando/sphider/

När jag söker på något som inte finns (inte indexerat) och resultatet visar "inga träffar", eller när jag använt ett sökord som är för kort, så får jag en resultatsida som är korrekt kodad. Inga problem där alltså.

Men när jag gör ett sök som verkligen genererar en lista med träffar, så saknas det en stängande </div> i koden. Eftersom jag har egen kod före och efter resultaten, så ballar således sidan ur (bl.a. är det en footer som inte syns).

All kod för resultaten genereras av ett skript som ligger på en sida och det är inte så särskilt omfattande. Nånstans där ska den där förlorade </div>-taggen in. Jag har testat på några ställen som verkar vara logiska, men då blir resultatet bara tvärtom: Den sida som var OK förut ballar ur, och den som var kass blir bra.

Jag har skickat ett mail till upphovsmannen, eftersom det i alla fall kan vara bra om han vet om eventuella buggar. Men man vet ju inte om han kan/vill göra något åt det. Förresten kan ju jag ha alldeles fel. Det kanske inte alls beror på en </div> som saknas, utan något helt annat...

Så jag undrar om det finns någon php-guru som gillar att lösa problem som det här. I så fall så finns koden bifogad.

Jag önskar att jag kunde ge en länk till sajten ifråga. Tyvärr kan jag inte det eftersom innehavaren inte vill att folk ska se den än. Men om det är lättare, så kan jag sätta mig ner och skapa en fejkad kopia av sajten. Men det kanske tar en timme och jag är lite pressad. Så det gör jag först om någon potentiell problemlösare uttryckligen ber om det.

Håller tummarna.....

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Vilka divar blir synliga när sidan ballar ur? Från sökscriptet alltså. :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

På rad 80 hittade jag följande kod:

</div class="idented">

Så kan det ju inte se ut! :)

silfver skrev:

På rad 80 hittade jag följande kod:

</div class="idented">

Så kan det ju inte se ut! :)

Tack!
Nä, det ska dejunte.
Tog bort class osv, men det förändrade inte resultatet... felet består.
Argh... jag ska tillverka en sida med ungefär samma upplägg och lägga in en länk här.
Först lite mat...

Jag tror jag har hittat felet: (peppar...peppar...)
Divven "results" verkar inte ha nån stängande tag </div>
Så jag la in en på rad 113, och nu förefaller allt funka..
(Nu vänstar jag bara på att nåt annat ska braka ihop...)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)