klas19Medlem sedan juni 2001119 inlägg Jag har tidigare bara hållt på lite med ASP och Acess databaser, men nu har jag laddat ner en färdigt skript i PHP som använder MySQL, I Readme filen så står det hur man ska installera det, så här står det:
Unzip and Untar the package into the directory you want to use on you web
server, if you're unsure where that is, ask you system administrator.
tar -zxvf PHP-Nuke.tar.gz
Change to the sql/ directory and there is a file called "nuke.sql"
this file contains the commands to build the database structure,
tables and the default data.
-
Create a database called, for example, nuke:
mysqladmin create nuke
-
Now fill the databases with the tables in nuke.sql file:
mysql nuke < nuke.sql
Någon som begriper det här?
Vad jag kan se så kör du på Windows och filen du refererar till är avsedd att packas upp på Linux.
/webb
------------------
PPS = Programmering På Svenska
[Redigerat av webbmannen den 10 jun 2001]
LfeMedlem sedan juni 200145 inlägg Ja,
tar -zxvf PHP-Nuke.tar.gz //du packar upp zipfilen som innehåller alla phpdokument och dylikt som behövs för att PHP Nuke ska fungera.
mysqladmin create nuke //du skapar ett databas konto på mySQL servern som heter "nuke"
mysql nuke < nuke.sql // filen nuke.sql innehåller information som berättar hur mysql ska bygga upp databasen för PHP Nuke (dvs alla tabeller)
om du tycker det här är oklart ska du nog först läsa lite om hur mysql fungerar.. det finns bra dokumentation (på engelska) på deras hemsida, www.mysql.com
mvh
------------------
Johan Bergström
klas19Medlem sedan juni 2001119 inlägg Jag har beställt en bok om MySQL.
U2KMedlem sedan jan. 2000224 inlägg Gör som jag. Installera PHPtriad på datorn.. Det lägger in PHP,Mysql,Apache utan något krångel.. Precis som ett installations program, vilket som helst!
------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Är PHPtrial för windows eller linux?
------------------
"Man kommer fortare fram till målet om man kryper åt rätt håll än springer åt fel håll"
xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg Apache och mySQL har man innan kunnat installera som "vanliga" win prog. Nyare PHP är de bara att kopiera en dll fil...väldigt enkelt
------------------
Xtreme
BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg
Gör som jag. Installera PHPtriad på datorn.. Det lägger in PHP,Mysql,Apache utan något krångel.. Precis som ett installations program, vilket som helst!
Halva nöjet ligger ju i att få igång Apache, MySQL och PHP "manuellt". Framförallt om det är Linux vi pratar, tillfredsställelsen är stor första gången man kör phpinfo() och det fungerar :)
/j
------------------
R6
DmSMedlem sedan dec. 200049 inlägg Bara en lite notering, jag kör w2k, IIS5, PHP4 & MySQL på min lokala maskin, installerade PHP-Nuke i fredags, allt rullar perfekt efter 10 minuter utom mailen som är ett litet H-E att sätta upp på en ensam Windows-maskin jämfört med Linux.
Filen "PHP-Nuke.tar.gz" hanteras utmärkt av winzip8 och i detta ligger bara ett sql-script som skapar databasen och sen en massa php-sidor, inte konstigt eller linux-specifikt alls.
//Dan
------------------
Freedom without discipline is chaos. Discipline without freedom is tyranny.
DmSProject