LfeMedlem sedan juni 200145 inlägg säg att jag kör en exec('adduser');
om jag kör den från promten så kommer jag ju få querys där jag ska svara på username, realname osv osv
hur kan jag via PHPscript skicka värden?
jag vet hur man får det som skrivs ut, men inte hur man skickar in..
mvh
------------------
Johan Bergström
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Hmm. Du kan (kanske) göra så här, om det är en begränsad mängd text det rör sig om...
$txt = EscapeShellCmd($txt);
exec("echo $txt | adduser");
Då kommer adduser's stdin läsa från echo's stdout. Eller funkar inte piping så här, kanske?
------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.
LfeMedlem sedan juni 200145 inlägg jag kan tänka mig att det som du säger, funkar till en viss del, men om vi nu fortsätter på "adduser" exemplet så kräver den ju många inputs , och vissa fylls kanske inte i..
jag söker en kraftigare lösning..
det måste väl finnas?!? :)
------------------
Johan Bergström
Det absolut enklaste är ju om du först hämtar in de värden som skall användas från användaren via ett vanligt html-formulär. Sen anropar du adduser med dessa värden, t.ex:
exec("adduser $username -c \"$name\"");
Där $username och $name alltså kommer från ett formulär.
------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel
LfeMedlem sedan juni 200145 inlägg jepp, men som sagt, adduser är bara ett exempel, säg att jag vill exekvera ett program som inte har några options..
mvh
------------------
Johan Bergström
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Alltså... måste du göra så här? Det här är plågsamt likt cgi-programmering i UNIX-shell. Om du kan, gör det inte...
------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.
LfeMedlem sedan juni 200145 inlägg jo jag vet att det är rätt klurigt, men jag gillar inte att blanda massa språk.. försöker hålla mig till php eftersom det främst rör sig om webbrelaterade tjänster..
jaja jag får väl lösa det på ett annat sätt..
tack för hjälpen
------------------
Johan Bergström