webForumDet fria alternativet

Forum med krypterad databas

7 svar · 482 visningar · startad av The One

The OneMedlem sedan feb. 20077 inlägg

Finns det någon fri forumvara (phpBB t.ex.) som krypterar (i MD5 etc.) alla inlägg i databasen (likt det dem gör med lösenorden)? Hur pass "segt" skulle ett sådant forum kunna bli att använda? Skulle det överhuvudtaget gå att använda?

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

MD5 Är inte kryptering, det är hashing. Dessutom kan du inte avhasha md5. Utan, du får bruteforcea fram en mosvarande teckenkombination som ger samma resultat. Och om du ska bruteforcea fram varje inlägg tar det en enorm tid.....
Vad är meningen med att ha det krypterat?

colione skrev:

MD5 Är inte kryptering, det är hashing. Dessutom kan du inte avhasha md5. Utan, du får bruteforcea fram en mosvarande teckenkombination som ger samma resultat. Och om du ska bruteforcea fram varje inlägg tar det en enorm tid.....

Okej, då har jag missuppfattat det en aning. Men hur är det med "vanlig" kryptering? Kommer det också att ta en "enorm tid"? Forumet kommer enbart att ha ca. 20-25 medlemmar.

colione skrev:

Vad är meningen med att ha det krypterat?

Känslig företagsinformation som absolut inte får läcka ut. Installerar jag ett vanligt phpBB-forum så kan, om jag förstått det rätt, webbhotellet rent praktiskt gå in i databasen och läsa det som står skrivet på forumet.

Såg nyss att det fanns ett forum för "Script - PHP". Kanske den här tråden skulle ha legat där istället? Ouppmärksamt av mig i alla fall. Ber så hemskt mycket om ursäkt!

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

jag tror det blir svårt att ordna så att webhotellet inte kan gå in och titta. men för sutomstående..alltså sånna som mig t ex, kan jag avlyssna trafiken som sänds och tas imot. detta går att fixa med ssl och det finns gratis, en del webhotell erbjuder ssl som tjänst.

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

The One skrev:

Såg nyss att det fanns ett forum för "Script - PHP". Kanske den här tråden skulle ha legat där istället? Ouppmärksamt av mig i alla fall. Ber så hemskt mycket om ursäkt!

Nej, du skulle inte ha postat i det forumet :)

Det är ganska svårt att helt hålla ute informationen från obehöriga. Åtminstone blir det ganska komplicerat. Om informationen är väldigt känslig så kanske den inte ska finnas utanför företagets väggar över huvud taget?

edit/ Läste Tulorks inlägg fel..

Tulork skrev:

jag tror det blir svårt att ordna så att webhotellet inte kan gå in och titta. men för sutomstående..alltså sånna som mig t ex, kan jag avlyssna trafiken som sänds och tas imot. detta går att fixa med ssl och det finns gratis, en del webhotell erbjuder ssl som tjänst.

SSL har jag kikat på lite smått och det låter helt klart intressant.

Gein skrev:

Annars håller jag med om att det är ganska svårt att helt hålla ute informationen från obehöriga. Åtminstone blir det ganska komplicerat. Om informationen är väldigt känslig så kanske den inte ska finnas utanför företagets väggar över huvud taget?

Jag har funderat på att sätta upp en egen server. Men vad tycker ISP:erna (i mitt fall Telia) om att man använder uppkopplingen för serverdrift? Det är som sagt inget stort forum utan ett litet internt med 20-25 registrerade användare.

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Det brukar vara okej att sätta upp en server för privat/ej kommersiellt bruk. Om det endast är den mängden människor som ska vara däroch du inte tjänar några pengar på det borde du kunna driva den hemma hos dig.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)