tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg if(!empty($_POST['loppdag'])) {
$banID = $_POST['banID'];
$datum = $_POST['datum'];
$loppNr = $_POST['loppNr'];
$typID = $_POST['typID'];
mysql_query("INSERT INTO lopp (banID, datum, loppNr, typID)
VALUES('$_POST[banID]','$_POST[datum]','$_POST[loppNr]','$_POST[typID]')")
or die("Kunde inte lägga till nytt lopp:<br />" . mysql_error());
}
Hur gör jag bäst för att kontrollera att formuläret är ifyllt? Nu lägger den till en rad med 0:or i databasen om man uppdaterar sidan...
Vad gör if(!empty... om den inte konrollerar värdena i formuläret?
Blir väldigt glad om någon kan berätta hur jag ska göra i stället...
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Aha... har ändrat till isset nu och då läggs inget till i databasen vid uppdatering, men den tillåter fortfarande att man inte fyller i fälten. Nu tror jag iofs inte att hon kommer skicka iväg formuläret utan att ha fyllt i allt, men en olycka kan ju hända... så tips på det tas tacksamt emot :-)
Men största problemet får väl anses som löst så TACK The_Hulk
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg vad måste anges för att det ska räknas som ett giltig inskick?
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Att inskicken måste vara > 0 tror jag... försöker hitta ställen att läsa om det nu
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg lägg till mer villkor i if-satsen
if(isset($_POST['loppdag']) && $_POST['loppdag'] != "")
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg
The_Hulk skrev:
lägg till mer villkor i if-satsen
if(isset($_POST['loppdag']) && $_POST['loppdag'] != "")
Jag testade den, men det går fortfarande att skicka utan att alla fält är ifyllda. :q
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg du kan ju lägga till fler kontroller, tänkte bara visa en början.
if(isset($_POST['loppdag']) && $_POST['loppdag'] != "" && isset($_POST['banID']) && $_POST['banID'] != "" )
Nu kontrollerar den två av fälten, du får själv lägga till resten.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Men så korkad jag kan vara :r
Tack så mycket!