webForumDet fria alternativet

Rättighetssystem?

3 svar · 321 visningar · startad av Hamatzu

HamatzuMedlem sedan mars 2005232 inlägg

Tjo i stugan! :)

Jag skulle nu vilja ha lite hjälp och idéer angående ett rättighetssystem som jag hade tänkt att bygga upp på min hemsida som jag håller på med. Jag har kommit så långt att jag har en tabell med alla användare och jag har en tabell med allt innhåll på sidan. Varje post är en egen sida med innehåll alltså.

Jag har hittat denna post av sgtpepper och den är väldigt informativ och bra, credits till dig sgtpepper. :e
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=720712#post720712

Tänkte att jag skulle använda det som skrivits i den tråd som jag nämnt ovan, sedan bygga på det och anpassa det till min hemsida.

Det som är lite luddigt just för mig är hur man sedan ska använda det i sina php-script, lite mer kött på benen skulle inte skada. Det skulle verkligen uppskattas! :bire

Jag bumpar denna tråd lite ;)

Det är så att jag har skapat alla tabeller som sgtpepper har gjort i sitt förslag men kommer inte riktigt längre. Jag har inte det rätta tänket för att få det att fungera.

Jag har testat att få ut vilken rättighet man har genom den exempel-fråga som postats i förslaget ovan, men får bara en blank sida.

Sedan så skulle jag gärna vilja ha hjälp om hur man sedan ska använda det så optimalt som möjligt i sina script för att få göra det man ska.

Ursäkta om jag bumpar, men skulle gärna vilja ha lite ideér och hjälp med detta. Ingen som har några erfarenheter? :)

Jag såg även nu att det var något problem med själva bitmönstersystemet på det inlägget som jag länkade till. Att om man var i en grupp som hade read-rättigheter = 0001
och om man som användare hade read-rättigheter 0001, så blev det fel. Hur ska man lösa detta på bästa sett?

Kanske sgtpepper kan svara som har skrivit tråden? :e

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Som jag även skrev i tråden du länkar till

Jag gav upp det där med bitmönster och gjorde en fullösning istället. Tabellerna ser ut som de gör i sgtpeppers inlägg med den skillnaden att man i acl-tabellen får ett flertal poster istället för en för varje objektid. Varje objekt/modul har jag delat upp i olika accessid'n (ex. skriv i gästbok har accessid 1, läs i gästbok har accessid 2, radera i egen gästbok accessid 3, radera i andras gästböcker accessid 4 osv). Sen har jag helt enkelt en post i acl-tabellen för varje accessid man har. Så om medlemmarna i grupp 1 ska ha alla rättigheter för just den modulen så kommer de alltså att ha 4 st poster i acl-tabellen.

. Det fungerar kanoners än i dag! :)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)