webForumDet fria alternativet

Download counter

6 svar · 370 visningar · startad av flumpa

flumpaMedlem sedan jan. 2003247 inlägg

Hej
Har sökt en del efter en download counter som dödar en länk efter X antal downloads/klick.
Det är så att på min portfolio sajt så kommer jag lägga upp 3d animerade filmer som jag gjort. Vill inte gärna inte göra mig ovän med mitt webbhotell om för många laddar ner filmen.

Tack på förhand
// Henrik

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

border inte vara så krångligt.. Fixa så att när man klickar på en fil så läggs det filnamnet in i databasen samt klickarens ip-nummer, sen kollar du med if-satser när du fårr in 3 ipnummer av samma typ på samma filnamn, om du får det så ändrar den sökvägen till filen och istället kommer man till t ex "du har redan laddat ner denna filen x antal gånger..."

Tänkte mer att när filen totalt laddats ner säg 100 gånger så ska länken dö och att jag får aktivera den på nytt. Det är den totala mängden data trafik som jag är rädd för

okej..vid varje gång någon klickar på en länk... lägger den till ett värde av valfri sort i en table...på samma sida räknar du också hur många rader som finns med det värdet..är det..

är $varde<100 låt va
är $varde >100 sätt länken till " elelr nått

Detta gör du i en if-sats.. exakt hur du ska göra blir lite svårt iom att jag har ingen aning om hur din sida ser ut nu..kodmässigt då alltså.

sen när du ska aktivera länken igen, fixar du en "knapp" eller nått som rensar raden i databasen där du har värdena på hur många gånger man tryckt..

Nu vet jag inte hur din kod är uppbyggd,men detta kanske ger dig en idé

$sql = "SELECT COUNT (Rader_som_ska_räknas) as antal FROM Tablen WHERE Något = $något";
  $result = mysql_query($sql);
  $row = mysql_fetch_assoc($result); 

if ($row['Rader_som_ska_räknas']< 100){Fortsätta länka}
else if ($row['Rader_som_ska_räknas']> 100){Inaktivera länken/sätt en annan länk)}

Nu är detta väldigt fult gjort och syntaxen e inte rätt..men jag är trött o halvfull :)

oj, de låter avanserat.. Är ju ingen kodare :r

Finns det nåt gratis script där ute som man kan skriva om?

ingen aning, tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med det.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)