McMillerMedlem sedan okt. 2000238 inlägg Om man ska göra en sida som är ganska välbesökt, är det då bäst om man sprider allt som ska vara i databaser i flera databaser eller är det bättre med en enda och lägga allt i flera tabeller? jag använder mysql.
och ska man köra in artiklar i databasen eller ska man ha dem på vanliga sidor? vilket är bäst? Tacksam för svar! :)
------------------
//McMiller
Jag är inte idiot, jag har bara fem skruvar och en mutter lös...
nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg En databas, flera tabeller.
Att spara artiklarna i databasen underlättar sökning bland artiklarna
nicclas - www.nyhetsrubriker.com
McMillerMedlem sedan okt. 2000238 inlägg men drar det inte ner prestandan när man har artiklar i databaserna?
------------------
//McMiller
nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg Det är lugnt, speciellt om du har färre än 3 besökare i sekunden ;)
*nicclas gissar lite, bara för att ge ett exempel*
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Att starta ett php-script, ansluta till en databas och visa resultatet drar naturligtvis fler klockcykler än att bara hiva över en färdig sida, men databaser är extremt mycket smidigare än statiska html-sidor. Vill du ha ett system som är någorlunda lätthanterat och som har god prestanda, spara artiklarna i en databas och när de läggs in/ändras så uppdateras en statisk fil med artikeln. Det kan kräva lite mer prestanda att lokalisera och uppdatera filen än att hämta innehållet i databasen och presentera det mha php, men å andra sidan läses artiklarna sannolikt oftare än de ändras, eller hur?
Angående tabeller, det ska man använda så många som ens data kräver...
------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.
McMillerMedlem sedan okt. 2000238 inlägg det är nog lite mindre än 3 besökare i sekunden... :)
det blir nog att lägga allt i en databs och hoppas att det går snabbt.
------------------
//McMiller
McMillerMedlem sedan okt. 2000238 inlägg Spango: nu blev jag lite förvirrad här. läte vad du skrev lite nogrannare. menar du att jag borde spara allt i både databas och som statiska sidor? Och sen så att när det i db:n uppdateras, så uppdateras den statiska sidan?
------------------
//McMiller
nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg Japp, det var nog så Spango menade. Detta är en bra ide för sidor med extremt med besökare och om det läses med än det skrivs (som tex detta forum :) ). Men implementera inte detta föränn du börjar få problem med för hög belastning på din server ;)
McMillerMedlem sedan okt. 2000238 inlägg än så länge är det ungefär 50-70 besökare per dygn. mysql borde vä l klara det lilla om man har artiklar i db eller? för det är ganska viktigt att det inte blir segt. min "arbetsgivare" stryper mig då, (efter att han slagit mig med en stekpanna :) ).
------------------
//McMiller
nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg Inga problem :) Min gissning på tre besökare i sekunden är inte helt tagen ur luften, men det beror naturligvis på hur stor en artikel är.
BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg
än så länge är det ungefär 50-70 besökare per dygn. mysql borde väl klara det lilla om man har artiklar i db eller?
Hrm.. det som i första hand sätter begränsningar är din server, inte mySQL. Har du en långsam server kvittar det vilken databas du använder, det går inget fortare för det.
mySQL klarar utan problem flera miljoner "entries" utan att bli speciellt "långsamt". Dina 50-70 besökare / dygn är garanterat inga problem..
/j
------------------
R6
McMillerMedlem sedan okt. 2000238 inlägg sidan ligger på admax.com. de har ganska snabba servrar så det bord enog inte bli något pronlem med det! :)
------------------
//McMiller