Jag hämtar ut en text från databasen på detta sätt:
$info[3] = str_replace("<", "& lt;", $info[3]);
$info[3] = str_replace(">", "& gt;", $info[3]);
echo nl2br($info[3]);
Med hjälp av str_replace så kan jag nu visa kodexempel, men då har jag ju samtidigt tappat möjligheten att formatera texten med tex färg och storlek. Finns det ett sätt att lösa detta? Har letat men inte funnit :l
/webb
------------------
Vem ska du göra glad imorgon?
[Redigerat av webbmannen den 28 maj 2001]
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Fungerar det inte att lägga till dom taggar du vill att man ska kunna använda
$info[3] = str_replace("<b>", "<b>", $info[3]);
(förutsatt att de hamnar efter ovanstående)
Annars kan man ju alltid definera egna som t.ex [ b] o.s.v.
FlashX,
Jag har prövat det du föreslår men i båda fallen så tar mina konverteringar av taggarna över och ser till att de skrivs ut istället för att exekveras.
/webb
------------------
jepsOMedlem sedan mars 2001484 inlägg
men i båda fallen så tar mina konverteringar av taggarna över och ser till att de skrivs ut istället för att exekveras.
Menar du att det står <b> om du väljer Visa källa/View source på sidan? Isf måste du konvertera tillbaka de kodsnuttar som får användas (förslagsvis fetstil, länkar etc.), dvs
$info[3] = str_replace("<b>","<b>",$info[3]);
------------------
/ jeps0
[Redigerat av jepsO den 28 maj 2001]
AgaithMedlem sedan jan. 2001191 inlägg Är inte säker på att det är detta du menar, men:
Kolla på htmlspecialchars, detta skulle göra att du kunde skriva "vanlig" htmlkod och sedan visa denna (utan att den exekveras.
För att sedan formatera texten använder du dig av egna taggar (liknande här kanske)
string htmlspecialchars (string string [, int quote_style])
php.net manualen
------------------
Jag är inte vegetarian för att jag gillar djuren, utan för att jag hatar växter.
Tack alla som hjälpt till :)
Det här var lite knöligt att få till men nu är det nästan okay.
$info[3] = htmlspecialchars($info[3], ENT_QUOTES);
$info[3] = preg_replace("[red]", "<font color=red size=1>", $info[3]);
$info[3] = preg_replace("", "</font>", $info[3]);
Jag har formateringen som jag vill ha den men har inte blivit av med [] och [/]. Vill du. får du gärna berätta hur man gör - jag letar själv under tiden.
/webb
[r]UBB:n gillade inte att jag skrev hakar i koden och jag kommer inte på entiteterna för dem. Där det står "" ska det vara (hake)red(hake) och (hake)/red(hake) [r]
------------------
[Redigerat av webbmannen den 28 maj 2001]
Ifall någon kikar i denna tråd framöver så fick jag bort hakarna med:
"/\[(red)]/"
och nu kan jag gå vidare :e
/webb
------------------
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg http://www.kfdata.net/php/kod.php
------------------
" The code is out there "
AgaithMedlem sedan jan. 2001191 inlägg Web -> Va trevligt, vad var det för fel ??
------------------
Jag är inte vegetarian för att jag gillar djuren, utan för att jag hatar växter.
Agaith,
Inget annat än okunskap skulle jag tro ;)
Applikationen kommer att återfinnas på PPS inom kort tillsammans med övriga uppdateringar.
/webb
------------------