webForumDet fria alternativet

Svensk PHP programmerings portal!

16 svar · 410 visningar · startad av Chavez

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Jag har gett mig dän på att skapa en riktigt bra sida/portal om PHP programmering på svenska. Har skrivit ihop en liten beskrivning om den nedan. Säg gärna vad ni tror om idén, kommentera det som är konstigt osv.

Är det någon som känner sig intresserad av att vara med och koda sidan eller skriva artiklar till den så kontakta gärna mig på adressen: Fredrik@gametrade.nu

Beskrivning av sidan

Sammanfattning
Den nya Yourchoice.nu är tänkt som en portal för svenska PHP programmerare där de kan samlas och jobba på gemensamma projekt samt dra nytta av de guider, skolor, artiklar och forum som finns på sidan.

Sidan skall innehålla ett antal olika ”sektioner” som beskrivs nedan:

Skolorna
Här kommer alla tutorials, guider och kompletta skolor att finnas.
Dessa kommer skrivas både av redaktionen och av frivilliga på sidan.
Här kommer det att finnas en komplett PHP skola som går igenom det mesta som gäller PHP, på svenska!

FAQ:erna
Består av olika frågor som kommer i forumen samt till redaktionen via Email. Det skall också finnas möjlighet att skriva en fråga direkt i FAQ:n för att sedan få svar på den.
Här kommer vi också att samla ett antal kvalitets länkar till bland annat Html FAQ:er och Css FAQ:er mm.

De enkla skriptarkiven
Här kommer man snabbt och enkelt kunna lägga in sina små hack. Det kommer dock inte att vara att man laddar upp filer utan man postar koden i en forumliknande form.
Man kommer att behöva vara medlem eftersom man skall kunna redigera inläggen med kod.
Man skall inte kunna kommentera dessa skript här utan det skall göras i ett eget forum i forumssektionen.
sidan.

Nyheterna
Till en början så kommer detta att vara nyheter uteslutande bestående PHP nyheter och saker som hör till det.

Forumen
Här kommer alla som vill och är medlemmar att kunna diskutera saker som kretsar kring PHP och liknande.
Förslag på forum: PHP, HTML, Css/Javascript, Mysql (täcker också SQL), Apache och IIS.

Projekten
Detta skall bli en samlingsplats där man om man vill kan starta upp ett eget projekt med andra medlemmar på sidan och på det viset ha en bra knutpunkt för sitt projekt. Kravet är att all källkod inom projektet skall vara öppen för andra medlemmar.

Det skall finnas möjligheter att starta ett eget forum där man diskuterar projektet och tar tips från folk utanför projektet.
Det skall finnas en filhanterare så att medlemmarna av ett projekt skall kunna redigera en egen mapp med de filerna som ingång i projektet. I filhanteraren skall det också vara möjligt att sätta en ”flagga” på filen att man just nu jobbar med.
Det för att ingen annan under samma tid skall gå in i den och ändra en massa saker som sedan försvinner.
Det skall finnas möjlighet till olika sorters presentations sidor för projektet. Dessa sidor skall projektledaren själv kunna skapa och de läggs då i en personlig meny. Detta är för att man skall kunna beskriva vad projektet går ut på, om man söker fler programmerare till det osv.

Fördelen med att lägga upp ett projekt på sidan skall vara att man kontinuerligt kan få tips, råd och allmän hjälp från andra medlemmar och besökare på sidan.

------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

Köp, Byt eller Sälj på Gametrade.nu!

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Verkar helnajs. :)

Jag kan tänka mig hjälpa till på den grafiska biten.. ;)

------------------
This would be sad if we didn't knew you were mentally unstable.

tojaMedlem sedan mars 2001218 inlägg

Soft! Blir nog kanon!

------------------
/Toja phpProgrammer

Det skulle också vara väldigt roligt om man fick lite fler folk som var villiga att ställa upp och hjälpa till!

Alla snackar om hur illa med svenska sidor det finns och sedan när man tar tag i det så springer de som kan nått iväg och gömmer sig.
Det finns ju hur många duktiga PHP programmerare här som helst, kan ni inte vara lite generösa och dela med er lite av era kunskaper? :l

Jag kan förstå om man inte har tid/ork att hjälpa till och bygga upp själva sidan. Men några PHP artiklar skulle man väl kunna slänga ihop?
Sidan behöver ju faktiskt lite skribenter så att den blir bra uppdaterad i framtiden.

------------------

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Det som jag skulle vilja se är ett typ PHP builder fast på svenska. I så fall skulle jag faktiskt ställa upp och skriva artiklar :) Men något personligt arrangemang klarar jag inte av just nu. Jag har på tok för mycket annat för mig. Tyvärr

------------------
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1 decoce
GCM/MU/IT$>AT d--- s: a-- C++$ UL P-- L++>++++ E W+++>$ N o-- K- w O- !M V?
PS++ PE- Y+ PGP-@ t+ 5 X+++ R* tv- b++ DI D++ G+ e* h++ r++ y+**@
------END GEEK CODE BLOCK------

webbmannenMedlem sedan dec. 1999826 inlägg

Hmmm... nu ställs jag inför ett dilemma :l

Jag vill inte "knycka" idéer från Chavez eller på annat sätt försvåra eller motarbeta hans arbete med en PHP-portal, men samtidigt så är jag själv rätt förtjust i det sätt som PHPBuilder löst detta med artiklar.

Det skulle vara en smal sak att lägga till denna funktion på min egen sajt (se tidigare tråd) men jag vill ju inte sabba för Chavez att komma igång. Vad säger ni andra ( och du själv Chavez )- hur ska jag göra :q

/webb

------------------
Vem ska du göra glad imorgon?

ChoiceMedlem sedan sep. 200036 inlägg

Jag skulle kunna vara med och skriva lite artiklar osv om det blev aktuellt. Vore skoj tror jag.

Men som i tidigare inlägg, man har ganska mycket för sig, men lite tid ska man väl kunna avvara. =)

------------------
/*
#include <geek.h>
Choice 2ooo
*/

AgaithMedlem sedan jan. 2001191 inlägg

Jag skulle nog kunna knåpa ihop några artiklar eller dylikt, även om de nog skulle behövas att de sågs över innan publicering (har rykte om mig att inte vara speciellt pedagogisk).

Men, är det inte lite dumt att dra igång/samla folk till två så lika project på samma gång???

Har som många andra mycket att göra, men något skall man nog kunna bidra med.

------------------
Jag är inte vegetarian för att jag gillar djuren, utan för att jag hatar växter.

webbmannenMedlem sedan dec. 1999826 inlägg

Agaith,

Förhoppningsvis så kommer inte de olika sajterna att bli så himla lika utan istället komplettera varandra. Efterfrågan på PHP-material på svenska är ju skriande så plats finns för flera (såg nu att webStudio just startar upp en skola).

Det som kanske skiljer PPS från andra sajter är att den inte kräver engagemang från andra än mig själv. Om några sedan vill bidra med artiklar så blir det helt och hållet på deras eget initiativ. Det finns väl inget som egentligen hindrar att samma artiklar återfinns på flera sajter - eller?

Förlåt mig Chavez om jag breder ut mig i "din" tråd, men det är här det diskuteras ;)

/webb

------------------
Vem ska du göra glad imorgon?

Du är så välkommen så ;)

------------------

Okey!
Nu har jag funderat lite och då är det dags att svara på denna tråden.

Tanken är (faktiskt) att sidan skall fungera ungefär som PHPBuilder gör. För den sidan är helt enkelt så jävla bra!

Men, är det inte lite dumt att dra igång/samla folk till två så lika project på samma gång???

Håller fullständigt med dig, jag snackar med webbis om det via email just i detta nu!

nanne:
Att ha dig som skribent på sidan skulle inte sitta helt fel! Duktiga PHP programmerare kommer alltid att behövas, och det är precis vad du är för något ;)
Att du inte vill vara med och bygga upp själva sajten har jag full förståelse för!

Choice:
Du är antecknad :). Hör av mig till dig när det börjar dra ihop sig!

Agaith:
Man kan inte vara helt perfekt. Eller hur? Givetvis kan jag (eller nån annan) kolla igenom det du skriver.
Antecknar också dig på listan över möjliga skribenter.

Det var väl allt för mig denna gången. Eller förresten. Borde nog ta ett par ord om hur releasen osv är planerad.
Detta projektet var inte meningen att dra igång innan sommarn började. Men nu blev det så ändå. Så vi tänkte smygstarta genom att lägga upp hela PHP skolan på sidan först.
Det ger oss förhoppningsvis lite besökare och underlag för det som komma ska. Att bygga forum osv kommer att ske av mig och Asterix (någon mer som är intresserad?) de 20 första dagarna under sommarlovet, givetvis fortsätter det efter det. Men det är då som det mesta skall göras!

Så, nu fick ni lite information om det också.

------------------

nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Fett med bra PHP-frågor att ta med i er FAQ hittar ni ju här. Här hittar ni ju också (kanske) ett eller annat svar som ni kan använda.

Det kanske inte är så lyckat att ta allt härigrån rakt av, men med lite bearbetning så kan kan nog få ihop en hel del läsvärt.

You read my minds nicclas ;)

En ordentlig FAQ är nödvändigtvis en mycket viktig del på den kommande portalen!

------------------

jepsOMedlem sedan mars 2001484 inlägg

Tror ni att IDG:s PHP4-guide kommer att ha lika många brister som ASP-guiden? Deras login-script florerar ju som ett skräckexempel på ASP-forumet :)

------------------
/ jeps0

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Oj. :o

Måste slänga ihop det dära designförslaget kom jag just på. :o

------------------
This would be sad if we didn't knew you were mentally unstable.

[Redigerat av casca den 24 maj 2001]

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Detta projekt kommer jag att följa med största intresse!

------------------
Mina knäskålar klapprar fortfarande efter Kent-Mustafas trummsolo!

Ok, nu har jag sagt vad som förmodligen kommer att finnas med och ni har kommenterat det.

Är det någon som har några andra ideér, visioner om hur en sådan här PHP portal skulle kunna se ut?

Saker som ni helt enkelt skulle vilja ha med!?

------------------

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)