Jag har ett skript som med samma path bör hitta från
domänroot/a/b/c/d &
domänroot/e
till
domänroot/x
om jag sätter path till ./x hittar ju bara /e dit - inte den som måste fyra steg tillbaka.
är det möjligt att lösa? :q
hur gör jag?
5 svar · 567 visningar · startad av Nilson
Jag har ett skript som med samma path bör hitta från
domänroot/a/b/c/d &
domänroot/e
till
domänroot/x
om jag sätter path till ./x hittar ju bara /e dit - inte den som måste fyra steg tillbaka.
är det möjligt att lösa? :q
hur gör jag?
Bara /x borde väl lösa det eftersom / innebär roten.
<?php require "./mooshow/folderImages.php"; getImages("./headers/", 'myShow');?>
-> works for domain.com/cat1 but not domain.com/cat1/cat2
<?php require $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . "/mooshow/folderImages.php"; getImages($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . "/headers/", 'myShow');?>
-> works for neither
no errors are showing, but errors are showing if altering the paths to something unexisting.
Tänk på att require() och getImages() kräver path'er i filsystemet och inte dom du skriver in i en URL.
Säg att dina filer ligger i katalogen: /www/nilson/htdocs
och att skriver du URL'n: http://www.nilson.se/ så hämtas filerna i katalogen /www/nilson/htdocs.
Då kommer $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] att vara /www/nilson/htdocs så för att hämta en filen folderImages.php som finns i katalogen mooshow i din dokuementroot så skall du skriva:
require ($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/mooshow/folderImages.php");
Vilket kommer att expanderas till
require ("/www/nilson/htdocs/mooshow/folderImages.php");
<?php require ($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/mooshow/folderImages.php");
getImages($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/headers/", 'myShow');?>
Ja, jag har testat det många gånger sedan igår kväll. Men det funkar inte med getimages funktionen. Scriptet laddas från och det kommer inga felmeddelanden. Men det blir något fel. Sökvägarna verkar ju dock finnas eftersom det inte kommer något felmeddelande om det. Man behöver ingen .htaccess eller något?
Case closed. Det var echo( som spökade och de slutgiltiga sökvägarna blev fel. Jag ändrade till url och det fungerade.