webForumDet fria alternativet

Script som visar bilder i en katalog

3 svar · 563 visningar · startad av silfver

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

muskot kom på att en php-lösning av ett bildgalleri kanske är det enklaste sättet att lösa problemet jag har. Och jag tror han har rätt.

Det är så här. Jag har en katalog med en massa tumnaglar. Jag vill inte behöva lägga till en img-tagg till alla bilder själv, utan söker i stället ett script som automatiskt gör detta.

Jag kommer ladda upp en grupp bilder i en katalog på min server. Det enda scriptet ska göra är att skapa en index-fil som visar alla bilder som finns i katalogen. Och så vill jag även att filnamnet skall visas jämte, under eller över. På något sätt.

Det borde väl inte vara så krångligt? :)

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

Hade ett skript som skriver ut länkar, det kan du modifiera lite för att göra det du vill:

<?
$dir = "./";
if ($dh = opendir($dir))
{
	while (($file = readdir($dh)) !== false)
	{
		if (($file !== ".")&&($file !== "..")&&($file !== "index.php"))
		{
			echo"<a href=\"$file\" target=\"blank\">$file</a><br>\n";
		}
	}
	closedir($dh);
} else
	echo"Dir gick ej att öppna!";
?>
alle_nilssonMedlem sedan juni 200032 inlägg

Precis vad jag egentligen letar efter...stadstatus har en variant men får inte ihop det med denna.

Vill också ha möjligheten att skriva ut en kort beskrivning, utöver filnamnet. Går det fixa en räknare dessutom är det ett +.

Har letat mig trött i ett par dagar efter färdigt script som jag kan använda. Hör av dig om du hittar något...

DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg

Hur hade du tänkt dig beskrivningen då? Vill du skriva ut meta-data eller bara berätta att "detta är en jpeg..." eller har du information lagrad om filerna på något annat vis?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)