tojaMedlem sedan mars 2001218 inlägg Halloj...
Har ett problem som jag inte alls fattar! För ett tag sedan körde jag Win98 på datorn med PWS som server och Mysql databasen. Då fungerade PASSWORD() functionen som krypterar lösenord och liknande till Mysql... Senast jag formaterade datorn så installerade jag Win2000 och kör nu IIS som server... Jag har samma PHP version och Mysql version som tidigare... men nu fungerar inte PASSWORD() functionen längre... om jag skriver som nedan tex:
$result = mysql_query("SELECT name FROM admin_users WHERE userpassword = password('hejsvejs')", $link_id);
det fungerar om jag låter bli att krypptera lösenordet i Mysql och skriver så här:
$result = mysql_query("SELECT name FROM admin_users WHERE userpassword = 'hejsvejs'", $link_id);
Varför fungerar inte PASSWORD() functionen... är det nåt jag måste ställa in... det böhövde jag inte förut!
------------------
/Toja phpProgrammer
tojaMedlem sedan mars 2001218 inlägg Fattar bara inte vad det är för fel!
------------------
/Toja phpProgrammer
tojaMedlem sedan mars 2001218 inlägg Vad är det här, är det ingen som kan svara på min fråga!!!!!!!!!
------------------
/Toja phpProgrammer
BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg Tyvärr, password() är inget som existerar i PHP. Jag antar därför att password() är nån egen funktion du gjort? Det kanske vore bra att posta även den isåfall..
/j
------------------
R6
ChoiceMedlem sedan sep. 200036 inlägg Jadu.. när jag kollar på det så ser det ju rätt ut.
Frågan är, när du sparar lösenord, krypterar du då dem i databasen?
Annars så är det ju inte så konstigt eftersom PASSWORD() gör om lösenordet till en md5 string.
Och om de inte sparas som md5 så blir de ju inte lika.
tänkte tillägga att password() är en funktion i sql.
------------------
/*
Knowledge is freedom
Choice 2ooo
*/
tojaMedlem sedan mars 2001218 inlägg Hmmm... jag har krypterat lösenordet i MySQL, JA! Men det vill ändå inte fungera! Kanske är nått med min version, ska testa å ladda ner senaste mysql, nu när jag vet att det är mysql som kör functionen!
------------------
/Toja phpProgrammer