tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Vet att jag ska använda mig av format_number men längre än så lyckas jag inte komma...
så snälla, hur ska jag få summan att skrivas ut med mellanslag för tusental.
Vad jag än gör så händer ingenting.
Koden utan försök ser ut så här:
$p = $sum['pris'];
$summa = $p;
{
echo "<td class=\"right\">". $p ." kr </td>";
Mycket tacksam för hjälp.
$p = number_format($sum['pris'], 0, '', ' ');
echo "<td class=\"right\">". $p ." kr </td>";
Är det nåt sånt du vill ha tro?
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Ja precis så vill jag ha det...
Men uppriktigt sagt så förstår jag väldigt lite. Vill du förklara vad det är som gör att den räknar just tusental, mellanslaget tror jag att jag förstår nu...
Tack så himla mycket!
Funktionen number_format är uppbyggd att använda den fjärde parametern som tusentalsavgränsare.
number_format(1, 2, 3, 4)
- ditt nummer
- antal decimaler
- decimaltecken, t.ex. en punkt eller kommatecken
- tusentalsavgränsare
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Men då tror jag att jag förstår lite bättre... Tack!
Men så har jag fortsatt att traggla. Tusental ska komma in på flera sidor på siten och jag är himla trögtänkt och jag får det inte att fungera någonstans.
if ($sum)
{
echo "<p> Har sprungit in {$sum['sum( prisSumma )']}kr, under sin tid hos mig.</p>";
}
Jag är väldigt mycket nybörjare... :(och vill gärna veta hur jag ska tänka här...
Samma sak här. Byt ut ettan nedan mot den variabeln som innehåller ditt tal, och sedan resterade siffror i funktionen mot de värden som passar dina behov.
number_format(1, 2, 3, 4)
- ditt nummer
- antal decimaler
- decimaltecken, t.ex. en punkt eller kommatecken
- tusentalsavgränsare
Tänk på att numreriska värden och variabler inte ska stå inom citat-tecken, däremot alla andra tecken. T.ex.:
// Skriver ut 23 456,00
$mittNummer = 23456;
echo number_format($mittNummer, 2, ",", " ");
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Jag har försökt bland annat med
if (number_format($sum, 0, '', ' '));
och då får jag ut siffrorna, men utan mellanslag. Enda gången jag får ut någonting utan en massa varningar ;)
Tack för ditt tålamod :)
Med den if-satsen kollar du bara om funktionen genomförs, du tilldelar inga värden eller något sånt.
if ($sum){
$nuffra = number_format($sum, 0, '', ' ');
echo "<p> Har sprungit in " . $nuffra . "kr, under sin tid hos mig.</p>";
}
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Jaaa ! :)
Ändrade i
SELECT sum( prisSumma ) AS pris -- >hade inte AS förut.
och sedan använde jag
$nuffra = number_format($sum['pris'], 0, '', ' ');
Rätt så? Men det fungerar... Tack igen!
Bra bra, du verkar ha fått koll på hur number_format-funktionen fungerar. :bire
Men det känns som att du inte riktigt har full koll på vad en variabel är och hur man arbetar med dessa. Läs på lite mer om detta så har du mer att gå på när du sedan gräver lite djupare i PHP-manualen.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg
TheMagnus skrev:
Men det känns som att du inte riktigt har full koll på vad en variabel är och hur man arbetar med dessa. Läs på lite mer om detta så har du mer att gå på när du sedan gräver lite djupare i PHP-manualen.
Såå sannnnt! ;)
Men det blir inte helt klart i hjärnabanorna när jag får ut rätt summa utan formatfunktion men med så får jag indexvarning och 0kr om jag inte gjorde om select.
Men jag ska läsa på för jag har gett mig den på att jag SKA förstå helt och fullt :)
tanten skrev:
Men jag ska läsa på för jag har gett mig den på att jag SKA förstå helt och fullt :)
Lycka till! Du blir nog den första i världen att förstå PHP fullt ut isf. :birp ;)
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Tack! :birp till Dig också... så får vi se hur det blir med geniförklaring sedan :P