noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg Jag skulle vilja ha en mailfunktion inbyggt i en PHP, men vet inte alls hur jag skall få det att fungera?
har läst manualen, men jag krafsar bara i skallen och fattar nada...
Mailet skall altså skickas till:
user@localhost
Där user skall kunna ersättas med vad som helst..
Någon som förstår hur jag menar, och även kan beskriva hur det skall gå till?
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Nu fattar jag inte vad du menar, men ta ändå en liten titt på funktionen mail()
Den bör fungera ganska bra för att skicka mail - såvida du har installerat en mailserver.
------------------
404 - signature not found
noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg Jo, altså...
Säg att jag gör en liten mailfunktion på en sida, för alla användare som finns på min burk.
Där skall man kunna logga in, ckicka och ta emot mail....
Fast bara lokala mail..
För enkelheten skull, så säger vi att du har ett konto på min burk...
Du skall kunna logga in på en sida som även den ligger på min burk.
På den sidan finns två länkar.
Det ena länken klickar du på för att kunna skicka ett mail..
genom ett formulär skriver du tex:
fält 1: <user> <-- Användaren som du vill skall få ditt mail.
fält 2. <subject> <-- Rubriken.
fält 3. <mail texten> <-- texten du vill skicka till <user>
PHP scriptet skall då förstå själv att den skall lägga till @localhost efter <user> m a o <user>@localhost
---------------------------------------
den andra länken listar dina mail du har fått. Klickar du på ett mail, skall du kunna läsa mailet som du har fått.
På den sidan finns även en länk som skall heta "svara".
Klickar du på den länken, så skall scriptet fånga upp allt, och lägga i fälten för att kunna skicka.
precis som tex. på Lunarstorm.. eller ett annat bra exempel är ju Hotmail.
Inloggningen skall även den ske mot servern.
Du skall då logga in med username och password. Precis som vid en telnet inloggning.
Saken är den, att hur mycket jag en läser om mail() i php manualen, så krafsar jag mig lika mycket i skallen och fattar typ.. nada...
FÖrstår du nu hur jag menar?
QonosMedlem sedan sep. 2000438 inlägg noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg Tackar...
EN ny fråga nu bara...
Jag har ju installerat PHP redan...
Och dom vill att jag skall installera med ./configure --with-gettext
Kan jag göra det utan att den befintliga installationen av PHP, Apache och MySQL skiter sig.
(Jag installerade nämligen Apache tillsammans med PHP och MySQL. Och efter mycket om och men, så fungerar det helt felfritt nu, vill gärna inte att min befintliga installation skiter sig)