Behövs det en php skola?
------------------
"Man kommer fortare fram till målet om man kryper åt rätt håll än springer åt fel håll"
13 svar · 385 visningar · startad av P
Behövs det en php skola?
------------------
"Man kommer fortare fram till målet om man kryper åt rätt håll än springer åt fel håll"
Ja, åtminstånde i hur man söker i ex detta forum, och skriver rubriker som man kan söka på, t ex inte "HJÄLP", eller "HUR?" ;)
------------------
Jag är inte vegetarian för att jag gillar djuren, utan för att jag hatar växter.
ja, det behövs en svensk PHP skola...
Om du skriver en PHP-skola på svenska så tror jag att många skulle bli glada.
Om man tittar på lite olika forum så eferfrågas och söks ofta svenska sidor om PHP.
Har själv börjat knåpa ihop en svensk PHP skola. Hade tänkt att göra det ordentligt från början och skriva en riktigt omfattande och bra skola.
Finns det frivilliga som vill hjälpa till så är det bara att kontakta mig på min email. Som är : Fredrik@gametrade.nu .
Hela skolan skall sedan läggas ut på domänen Yourchoice.nu som just nu bara står och samlar damm.
------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020
Jag tänkte inte berätta något förrän det var klart för visning, men iom denna tråd så kan jag berätta att jag inom kort kommer att presentera en sida på svenska som handlar om PHP och MySQL.
Den kommer att börja från absoluta nollpunkten när det gäller kunnande ( jag håller ju själv till på den nivån ;) ).
Jag vill inte kalla den för en skola, men tror nog att en och annan kommer att ha glädje av sajten.
Beräknad "release" om ca en vecka. Då kommer det förvisso att vara rätt tunnt med material, men det kommer att finnas lite för den som inte ens kommit igång med PHP och MySQL.
Ju fler det är som jobbar fram material på svenska om dessa språk desto bättre.
/webb
------------------
Vem ska du göra glad imorgon?
Bra iniativ, webbmannen & Chavez! :)
Jag är själv i behov svenska PHP-siter eftersom jag är såå trög.. :e
------------------
This would be sad if we didn't knew you were mentally unstable.
Idag tog det minsann fart ordentligt i baken. Har suttit och skrivit och skrivit. Lyckats täcka installationen, de absoluta grundena, if satsen, switch satsen och lite till.
Är uppe i 33236 tecken nu , eller om man skulle vilja säga 17 sidor ;)
Men nu börjar det närma sig objektorienteringen och jag skulle uppskatta om någon hjälpte mig med kapitlet om Klasser eftersom jag inte har 100% koll på den biten.
Hörde jag någon frivillig ropa till där ute i publiken? :e
------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020
Hmm, klasser direkt efter if- och switch-satser? Låter som ett jättehopp... :)
Viktigast att ta upp inom klasser skulle enligt mig vara instanser av klasser, klassvariabler, konstruktorer, funktioner som returnerar ett värde, och funktioner som inte returnerar värden...
Säg till om du vill ha bättre förklaring om vad de står för, och vad de gör.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Fame is a bitch, man [Brad Pitt - Fight Club] --
[Redigerat av SPiN den 12 maj 2001]
Äsch, jag har inget annat för mig, så jag skriver lite om klasser då :)
Instanser av klasser
Man skapar en instans av klassen, ett objekt. Via det objektet hanterar man sedan data med klassens funktioner.
$objekt = new Klass();
$str = $objekt->klassFunktion($attribut);
Klassvariabler
Variabler som kan anropas via instansen av klassen och som kan nås av alla funktioner i klassen.
Class minKlass {
var $klassVariabel;
}
Konstruktorer
En funktion som heter likadant som klassen, som körs när klassen initieras. Man kan via den skicka med information vid initieringen av klassen.
Class minKlass {
var $namn = "Gammalt namn";
function minKlass($nyttNamn) {
$this->namn = $nyttNamn;
}
}
$objekt = new minKlass("SPiN");
Variabeln $namn i klassen minKlass har nu fått värdet SPiN istället för Gammalt namn.
Funktioner som returnerar värden
Funktioner i klassen som returnerar ett värde från klassen in i en variabel(oftast). Dessa funktioner brukar ofta börja med getXXX, för att visa att den returnerar något.
Class minKlass {
$this->namn = $nyttNamn;
}
function getNamn() {
return $this->namn;
}
}
$vilketNamn = $objekt->getNamn();
Funktioner som inte returnerar något
Funktioner som oftast sätter ett värde på en variabel, objekt eller liknande. Brukar heta något med setXXX för att visa att det inte returneras något och att man sätter ett värde på en variabel i klassen.
Class minKlass {
$this->namn = $nyttNamn;
}
function getNamn() {
return $this->namn;
}
function setNamn($nyttNamn) {
$this->namn = $nyttNamn;
}
}
$objekt->setNamn("SPiNnis");
$vilketNamn = $objekt->getNamn();
Nu kan man byta namn efter att man har initierat klassen också, vilket brukar vara användbart.
Det var lite kort om klasser, säg till om du vill ha ännu djupare förklaring eller mer exempel :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
[Redigerat av SPiN den 13 maj 2001]
Redigering 3:
Hmm .. det inlägget måste jag ha missat innan :) Tack för ditt bidrag! Jag använder det samtidigt som jag kanske bygger på den lite!
Alltså, det finns faktiskt lite därimellan ;)
Gav bara lite exempel på vad som var klart. Och så kände jag att jag själv inte är 100% på det med klasser, det var därför jag bad om hjälp med den delen.
Så om du skulle kunna skriva ihop ett par sidor om det så vore det kanon!
Kontakta mig gärna på min email : Fredrik@gametrade.nu .
------------------
UIN: 73975020
Köp, Byt eller Sälj på Gametrade.nu!
[Redigerat av Chavez den 13 maj 2001]
Hehe, duger det om du fick lite granna i forumet istället? ;)
[redigerat]
Japp, klart du ska bygga på det, det var ingen riktig djupdykning ner i klassernas underbara värld :)
[/redigerat]
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
[Redigerat av SPiN den 13 maj 2001]
Brukar heta något med setXXX för att visa att det inte returneras något.
Snarare så kallas metoder som sätter medlemsvariabler för setXXX just för att de sätter ett värde, inte främst för att de inte returnerar något om man nu skall vara petig ;)
------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel
Meh hallå, klockan var faktiskt 00:10 ;)
Du har rätt, jag ska lägga till det :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com