Jag formaterade datorn häromdan och skulle installera Apache, PHP och MySQL igen. Tidigare har jag alltid kört med rena installationer, men tänkte att jag lika gärna kunde testa ett paket. Testade då att köra med WAMP, vilket jag inte fick att fungera, därefter xampp och UniServer, men inget av paketen ville funka riktigt som jag ville. Så jag gick tillbaka till att köra rena installationer av Apache PHP och MySQL igen. Dock funkade inte det riktigt heller som jag ville.
Jag har testat med sidor som har fungerat med tidigare installationer ( Apache 2.0x, PHP 4.x, MySQL 4 eller 5, minns inte riktigt), och nu är det Apache 2.059, PHP 4.4.4 och MySQL 5.0 jag har installerat.
Det som strular är dock att webservern inte läser php-kodkorrekt. Efter lite (inte alls mycket faktiskt) felsökande märkte jag att den tolkade <? och <?php olika. Jag har alltid använt mig av <?, men nu verkar det som om att den här versionen inte vill fatta att det är phpkod, utan tolkar det som något annat, och skriver inte ut det alls.
Hur åtgärdar man detta? Vad är fel? Självklart kan jag ändra all kod från <? till <?php, men skulle gärna vilja veta varför det har funkat tidigare men inte nu.