webForumDet fria alternativet

Vill ej ha med ett objekt i en kategori

PHP

8 svar · 391 visningar · startad av Howling_W

Medlem sedan juli 2004132 inlägg
Frågan#1

Har lagt upp en MYSQL databas med tre kategorier, maingroup, secondgroup och thirdgroup.

När jag vill lista vad som finns i databasen har jag skrivit följande sträng:

[$result = mysql_query("select * from varor WHERE $chose LIKE '%$searchstring%' ORDER BY 'maingroup','secondgroup','thirdgroup ','code_no+0' LIMIT 0, 100 ") ;]

Och det funkar bra, men
Nu vill jag inte ha med , (alltså det ska inte listas) ett objekt i Maingroup som heter Demos. hur gör jad detta??

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Lägg till villkoret and not maingroup = 'Demos' i din SQL-fråga.

Funkar ej, vart skall den ligga i strängen?

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Direkt efter

'%$searchstring%'

Nu har jag skrivit så här men det vill sig inte..

$result = mysql_query("select * from varor WHERE $chose LIKE '%$searchstring%' and not maingroup = 'Demos' ORDER BY 'maingroup','secondgroup','thirdgroup ','code_no+0' LIMIT 0, 100 ") ;

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Vad är det som inte fungerar? Kan du ge exempel på vad den senaste SQL-frågan returnerar, samt vad du vill att den skall returnera?

Den listar ingenting, det måste vara något fel i strängen. tar jag bort and not maingroup = 'Demos' då fungerar det bra och jag får en lista på innehållet i databasen.

Jag har ca: 10 "objekt" under maingroup, 10 under secondgroup och 10 under thirdgroup. jag vill alltså att den inte ska lista ett objekt under maingroup som heter demos.

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg
$result = mysql_query("select * from varor WHERE $chose LIKE '%$searchstring%' and maingroup != 'Demos' ORDER BY maingroup,secondgroup,thirdgroup,code_no+0 LIMIT 0, 100 ") ;

Vad är "code_no+0" för något?

Mange tack! Nu funkar det "fnuttarna" skulle tydligen inte vara med.
"code_no+0" innebär ju att man tvingar objekten att komma i "nummerordning".

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)