noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg Här är en scriptsnutt...
<FONT SIZE="2"><TEXTAREA COLS="50" NAME="newtext" ROWS="10"><?php if ($which != 0) echo $this->newtext; else echo $newtext ?></TEXTAREA></FONT>
Den kommer ifrån en gärstbok... I denna textarea, kan jag ställa in via en configfil hur många tecken man kan skriva in...
saken är nu bara den, att det som skrivs i textarean, hamnar i en fil(data_db.dat), som inte är någe vidare smart...
om jag skriver allt för många tecken (utan att trycka på enter för radbrytning) så fattar inte scriptet det.. Och allt kan råka befinna sig på c:a 3 skärmars bredd...
Finns det något i PHP som kan tvinga fram att efter ett visst antal tecken som har skrivits, så skall den automatiskt skriva in en radbrytning?
Tex. efter 80 tecken, så skall scriptet känna av, och lägga in en radbrytning själv om så behövs...
PLZ? Hjälp mig om du/ni kan!!!
PLZ!!!
MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg Går det inte att placera innehållet i en tabell då?
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg Jag missade frågan lite, det blir lite svårt att lösa frågan genom en tabell i detta fallet.
Det du kan göra är att skriva
<FONT SIZE="2"><TEXTAREA COLS="50" NAME="newtext" ROWS="10" WRAP="VIRTUAL"><?php if ($which != 0) echo $this->newtext; else echo $newtext ?></TEXTAREA></FONT>
Då ska det fungera serru... om du menar som jag alltså ;)
[Redigerat av Marcus den 03 maj 2001]
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Måste bara fråga här...
Om du lägger in extra radbrytningar, hur skilljer du de från "originalradbrytningar" och radbrytningar som du skapat?
Min tanke är, när du sen skriver texten till skärmen, när man tittar på innehållet i gästboken, så kan det bli endel konstiga radbrytningar som varken du eller den som postar hade planerat...
Dessutom, varför kan det inte vara tre skärmar i bredd i din .bat-fil? Det är väl ingen som tittar i den filen i alla fall, eller??
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg Marcus: Jag hajjar inte riktigt var du menar.....
Eclipse:
Men asså, det jag är ute efter, är att scriptet skall märka om ingen har satt dit en radbrytning...
altså, skriv det 120 tecken, helt utan radbrytning, så slänger det in en radbrytning efter 100 tecken...
Men om det finns en radbrytning.. så skall den självklart inte göra någe alls och bara låta allt vara...
Förstår du?
MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg Jag gör ett nytt djärvt försök att förstå och ge dig ett vettigt svar.
Själva input i gästboken skriver du i ett formulär som du sätter WRAP="virtual" på. I detta fallet blir det mest för syns skull.
Output, det som ska synas i själva gästboken kan du enkelt lägga in i en tabell som du har angett en tillfredställande bredd på. :) Varför ett script ska lägga till radbrytningar förstår jag inte och min enkla lösning här kräver självklart inget sådant script.
Som Eclipsa sa, den där lagringsfilen du har, den är ju bara jätte-osynlig för vanliga dödliga så designen i den är väl högst ointressant? Har jag fel?
noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg eclipse:
Det spelar ingen roll hgur långt skiten är i datfilen.. saken är den, att gärstboken visar PRECIS lika dant i skärmen....
http://213.89.133.249:8080/~noratx/gb/guestbook.php <-- Adressen till gästboken....
Skriv ett inlägg som är mer än 200 tecken långt, så får du se hur det ser ut (har ställt in för tillfället så att du kan skriva upp till 1024 tecken....)
[Redigerat av noratx den 03 maj 2001]
noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg marcus:
Vad är det WRAP="Viritual" gör då?
Asså, jag är inte så suuuper hemma i PHP.....
Kan lite granna, men inte FÖR mycket....
MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg wrap="virtual" är vanlig html och gör så att textrutan ser ut som den när du svarar på inlägg dvs endast scroller i vertikal riktning.
Den tillåter alltså inte lååååånga låååånga meningar utan radbryter automatiskt.