FaktorMedlem sedan feb. 200135 inlägg Tänkte försöka lära mig PHP/MySQL och har kollat lite på Webmonkeys sidor. Jag får dock fel när jag fösöker med ett exempel.
Felet är:
Warning: Undefined variable: submit in C:\Inetpub\wwwroot\php\insert.php on line 11
Har dock provat att kopiera texten på hemsidan men jag får samma fel ändå. Vad beror detta på? Min databas stämmer inte med den i exemplet men det har väl ingen betydelse förrän jag tryckt på knappen eller?
<html>
<body>
<?php
if ($submit) {
// process form
$db = mysql_connect("localhost", "root");
mysql_select_db("mydb",$db);
$sql = "INSERT INTO employees (first,last,address,position) VALUES ('$first','$last','$address','$position')";
$result = mysql_query($sql);
echo "Thank you! Information entered.\n";
} else{
// display form
?>
<form method="post" action="<?php echo $PHP_SELF?>">
First name:<input type="Text" name="first"><br>
Last name:<input type="Text" name="last"><br>
Address:<input type="Text" name="address"><br>
Position:<input type="Text" name="position"><br>
<input type="Submit" name="submit" value="Enter information">
</form>
<?php
} // end if
?>
</body>
</html>
U2KMedlem sedan jan. 2000224 inlägg Jag antar att det är
mysql_connect som är fel..
Har du allt som behövs för att köra php på datorn?
mysql_connect("localhost","användarnamn","lösenord");
Har du inget lösenord eller användarnamn kan du lämna de ,"","");
------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)
BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg FaktorMedlem sedan feb. 200135 inlägg Jag kör phpBB på datorn och det fungerar utmärkt. Det är precis som om det står fel i exemplet eller något. Har jag fattat rätt om felet är det att $submit inte har något värde?
[Redigerat av Faktor den 25 apr 2001]
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Du slipper felmedelandet om du går in i PHP.INI och leter upp raden:
display_errors = On ; Print out errors (as a part of the output)
...och sätter "display_errors" till off. :)
------------------
/Tor
Gör ett hembesök
FaktorMedlem sedan feb. 200135 inlägg Så som jag fattar det så ska name="submit" "skapa" en variabel ($submit) som anänds längst upp på sidan. Fast jag kan ju ha helt fel här :) Undrar bara hur man kan skapa en variabel utanför <?php ?> taggen, det borde ju inte gå.
FaktorMedlem sedan feb. 200135 inlägg Wooooaaaaa det funkar :)fast det blir ju fortfarande felmeddelande men ändå :D
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
fast det blir ju fortfarande felmeddelande men ändå
Har du gjort det som jag skrev?
------------------
/Tor
Gör ett hembesök