Hej,
Jag skulle vilja ha ett script som går in på en sida vars adress finns i varibeln url.
Den skulle där automatiskt ta ett printscreen och spara bilden.
MVH
Mikael
7 svar · 272 visningar · startad av mikaeled
Hej,
Jag skulle vilja ha ett script som går in på en sida vars adress finns i varibeln url.
Den skulle där automatiskt ta ett printscreen och spara bilden.
MVH
Mikael
Ja, vem vill inte ha ett sånt script ;)
Då får du allt bygga en klient som användaren installerar och som tar skärmdumpar och ftpar till ditt phpscript som sparar ner det.
Thats the only way
------------------
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1 decoce
GCM/MU/IT$>AT d--- s: a-- C++$ UL P-- L++>++++ E W+++>$ N o-- K- w O- !M V?
PS++ PE- Y+ PGP-@ t+ 5 X+++ R* tv- b++ DI D++ G+ e* h++ r++ y+**@
------END GEEK CODE BLOCK------
Då får du allt bygga en klient som användaren installerar och som tar skärmdumpar och ftpar till ditt phpscript som sparar ner det.
Thats the only way
Nja, knappast det enda sättet.
Rent teoretiskt skulle man kunna använda en befintlig parserkomponent från t.ex Mozillaprojektet för att hämta den begärda URLen och bygga upp ett grafiskt objekt utifrån webbsidan. Sedan strömmar man det grafiska rådatat genom ytterligare en komponent som komprimerar bilden och gör om den till t.ex JPEG eller PNG. Det är absolut inte omöjligt men det är heller inget man slänger ihop på en kafferast.
Det stora problemet är ju just parsning av HTML till ett grafiskt objekt och där har man ju mycket vunnet genom att en sådan parsermotor finns fritt tillgänglig i och med Mozilla. Även Internet Explorers parser går ju att använda från externa program så om man kör serverkomponenterna på en Windowsburk så skulle man nog kunna bygga en uppsättning komponenter som kan skapa skärmdumpar från en given adress för både Mozilla och Explorer.
Men som sagt, det är inte helt enkelt. Ge mig 20 000:- så kan jag nog mecka ihop en schysst lösning ;)
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
Visst men den funkar ju bara att ta en dump av websidan eller hur? Jag trodde att målet var att göra en totalskärmdump av skrivbordet.
------------------
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1 decoce
GCM/MU/IT$>AT d--- s: a-- C++$ UL P-- L++>++++ E W+++>$ N o-- K- w O- !M V?
PS++ PE- Y+ PGP-@ t+ 5 X+++ R* tv- b++ DI D++ G+ e* h++ r++ y+**@
------END GEEK CODE BLOCK------
Ja självklart. Men som jag förstod det så var tanken att ta en skärmdump av en webbsida? Att ta en skärmdump av en klients skrämbild går inte att göra utan ett klientbaserat program.
------------------
Ok, ja då kan man göra som jag skrev ovan. Det finns säkert redan sådana komponenter tillgängliga men dom lär kosta en slant.
------------------