Detta script bör, med ett fåtal redigeringar, fungera: http://script.webforum.nu/wf/Forum4/HTML/000005.html
------------------
SteveNet
------------------
- Det var motgräs!
Roland Sandberg förklarar varför han missade öppet mål.
5 svar · 271 visningar · startad av jerry_beach
Jag behöver akut hjälp och skulle vara enormt tacksam om sådan kunde ges.
Nedan syns en funktion som skriver ut ett slumpmässigt citat varje gång den körs.
Den fungerar, men vad jag verkligen skulle vilja ha är ett stycke kod som var.. låt oss säga tionde sekund, hämtar citaten från en fil och sedan slumpar fram ett av dom. Helst ska man inte behöva uppdatera själva koden när man lägger in nya citat, utan bara själva "citat-filen".
Om någon kan hjälpa mig med det snabbt skulle jag vara oändligt tacksam.
<?php
function slumpa_citat()
{
$quotes = array(
'Har man sagt A får man säga B\<br\>\<font size=2\>\<i\>-Ida-Frida Svensson\</i\>\</font\>',
'Man ska inte kasta sten i glashus\<br\>\<font size=2\>\<i\>-Okänd\</i\>\</font\>',
'Ytterligare citat.'
);
srand((double)microtime()\*1000000);
echo "\<p\>".$quotes\[rand(0,2)\]."\</p\>";
}
?>
En sak till. Skulle någon kunna ge mig en tillfredställande förklaring på vad "srand((double)microtime()*1000000);" egentligen gör. Den engelska förklaringen i manualen säger mig inte speciellt mycket... Vad gör "microtime()*1000000" egentligen där?
Detta script bör, med ett fåtal redigeringar, fungera: http://script.webforum.nu/wf/Forum4/HTML/000005.html
------------------
SteveNet
------------------
- Det var motgräs!
Roland Sandberg förklarar varför han missade öppet mål.
Alltså... jag har nu kommit på hur man slumpar fram citat från en extern fil, men mitt största problem kvarstår.
Jag behöver få veta hur man kör scriptet var tionde sekund. Kan någon hjälpa mig?
Nu är det så att varken jag eller den server där jag tänkt placera scripten använder sig av Linux... Men tack ändå :)
Jag fick ett förslag om att använda PHP tillsammans med Javascript för att få det att fungera smidigt... så jag har börjat leta efter det nu istället.