Nån som erfarenheter av boken PHP4 programmering av Jesper Ek???
Funderar på att köpa den...
------------------
.wiberg
16 svar · 477 visningar · startad av Wiberg
Nån som erfarenheter av boken PHP4 programmering av Jesper Ek???
Funderar på att köpa den...
------------------
.wiberg
Varför då? Jag har inte köpt någon bok. Webforum har ju allt. Annars är det ju bara att fråga ;)
------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)
jag får lite allergiska besvär av herr Ek´s alster :l
------------------
Tack på förhand!
ake care - glöm inte att livet är förkort för att ångra det man har gjort...
/Peter
Beror kanske på att han har "skrivit" om massor av ämnen, och jag betvivlar att han rimligtvis kan alla dessa - så jag litar inte riktigt på hans böcker
------------------
Tack på förhand!
Take care - glöm inte att livet är för kort för att ångra det man har gjort...
/Peter
Man kan ju inte direkt säga att han går in på djupet i alla fall.
Köpte nyss den ganska nyutkommna boken Linux som Internet-server och den skummar bara lite på ytan av de olika ämnena.
Böckerna har sällan eller aldrig något riktigt register men det behövs kanske inte när sidantalet är tämligen magert.
Kan tyvärr inte rekommendera någon bok av JE som jag har läst.
Ska du köpa en bok så är det Wrox som gäller, så är det bara. De har kommit långt i programmerings-pedagogik.
Dessa böcker införskaffas enkelt från svenska bokhandlare. Köp en engelsk-svensk ordbok också om det är engelskan som är problemet :-)
------------------
DinDator.nu
Tack för alla svar!
Jag får väl avhålla mig från den och rikta in mig på Wrox i stället. Och engelskan är inget problem. ;)
------------------
:bire //Wiberg
Jag har boken och visst lärde jag mig en del av den, men det skulle inte sitta fel med en uppföljare, för så djupt gick han inte.
Men som nybörjarbok så var den lättläst och lättförstådd. Jag kom in bra i språket.
Gav mig in på webstudios ASP-kurs, men gillade inte alls språket och upplägget på den, så jag lärde mig inte speciellt mycket..
\\ www.niklasson.net - gratis svenska PHP-scripts..
Jag håller med om att wrox är helt klart bäst. (professional php programming är allt man behöver!)
JE:s böker däremot, suger som bara den. Han tallar omkring med en massa skit snack runt ämnena hela tiden.
------------------
www.phpfunctions.com
Lite avikande från ämnet kanske men innehåller Professional php programming något om mysql också?
På tal om Jesper Ek....
Jag har just fått igång gästboken och (i stort sett) diskussionsforument ur det sista kapitlet i PGP4 programmering första utgåvan...
Hittade ett SQL-fel: På sidan 192 i filen forum.php står i SELECT-satsen ... WHERE forum.Pid = 0 ... Detta är fel. Eftersom Pid innehåller NULL skall den korrekta testen vara ...WHERE forum.Pid IS NULL ...
Dessutom fungerar inte uppdateringen av antalet svar i disk.forumet för mig...
Håller med övriga inlägg om att Ek är ytlig och ofta pladdrig, dessutom smyger det sig som synes in rena felaktigheter åxå...
Hade precis tänkt köpa boken (andra utgåvan) men nu får man väl tänka om.
Tyvärr så har jag ibland problem med engelska böcker, man tror att man förstår så är det något man har misstolkat och allt skiter sig. :l
Finns det andra böcker på svenska? Har kollat lite på Pagina.se och de har ju bara engelska förutom Jesper Eks bok.
Har Ek's PHP 4, jag lungt säga att den inte går igenom så svåra grejjer, men jag tycker den är en bra nybörjarebok och inte någon för de mer avancerad!
Den tar upp lite grann om strängar, funktioner, filer, databaskopplingar, och lite mera men inte så mycket!
Men man ska inte kranka ner på Ek inte, han är en duktig kille!
Här är en annan PHP-bok på svenska: 9144019416
eks php 4 var min första phpbok. kunde nästan inget alls innan jag läste den. den gav mig en soft intro till språket men inte mer. det är ju ingen bok man har som referensverk direkt ;)