webForumDet fria alternativet

ASP eller PHP

10 svar · 208 visningar · startad av Simpa

SimpaMedlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Vet, att det varit tusen såna här trådar uppe, fast min fråga är lite annourlunda..

Står mellan ett val, asp eller php vill lära mej något av dom.

men, inte vilket som är bäst utan vilket finns det flest bra kurser på internet till? kan man lära sej asp/php på nätet?

Kurserna, ska helst vara på svenska eller lätt läst eng :)

Så, vilket språk dominarar internet :) ?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

ASP finns det helt klart mest information om, även fast PHP växer sig större och större för varje sekund, och PHP-manualen är mycket vidare och enklare än t.ex. VBScript-manualen. (Eget tycke)

Börja studera båda språken, och sedan riktar du in dig på det språket som intresserar dig mest, och det som du har lättast för!

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- §e Grr... --

[Redigerat av SPiN den 17 apr 2001]

jepsOMedlem sedan mars 2001484 inlägg

Jag lärde mig ASP, vilket troligen var rätt väg att gå ur jobbsynpunkt - de flesta företag har en NT-server stående och drar sig för att anställa Linux-tekniker och göra om systemen.

PHP verkar dock bättre. Snabbare, smartare kod, inga komponenter krävs osv.

Min fråga lyder: Är det svårt att lära sig PHP om man kan ASP rätt bra?

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Den dag då folk ORKAR lära sig nåt nytt så att NT / Asp " Monopolet " på företag försvinner, ska jag jubla väldigt högt.. :e .. lätt !!

------------------
" The BEST code is out there NOT in the Microsoft Books "

[Redigerat av Fuel den 17 apr 2001]

KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Idag vill många företag ha personer som kan ASP. Men PHP kommer mer och mer så jag skulle nog lära mig PHP eftersom det fungerar finfint på både NT- och Unix-servrar. :)

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Eftersom du antagligen kommer att vilja gå vidare till något mer kraftfult (asp.net, java et.x) efter du har lärt dig PHP/ASP, så spelar det kanske inte så stor roll...

Båda bidrar nog till begynnande programmeringskunskap...

ASP är, som många säger, väl dokumenterat... tyvärr så dokumenteras mestadels VBScripten, vilket kanske gör att du far åt VB-hållet... det finns iofs JScript och PerlScript att tillgå, men att hitta dokumentation på dessa är lite knöligare...

------------------
webEye.nu SweQuake.com

[Redigerat av Vide den 18 apr 2001]

Det lutar åt asp, men vi får se.
Har dock läst webstudios asp kurs tidigare men den var inte så givande, tycker inte att jag kan någonting ni efterhand, efter att ha läst den..ska jag läsa den igen?
andra asp/php kurser som finns på nätet?
(allt är av nytto)

mvh.

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Läs absolut inte deras skola... har sett några script därifrån, och det gör ibland att man ser svart flera dagar efteråt... ;)

Jag kan bara tala för ASP... Kolla denna skola: http://www.webavis.nu/webavis/html/artiklar/asp/index.shtml

Och min hemsida (webeye.nu), som är en utvecklingsportal för ASP och ASP.NET... ;)

------------------
webEye.nu SweQuake.com

Gjort det med, så jag borde vara en asp kung nu eller? :)

WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg

Att bara läsa massa om ASP blir du ingen ASP-guru av.

Läs lite och försök sedan skriva ihop några enklare kodsnuttar själv. Det är så man lär sig...

Lycka till!

------------------
//Wiberg

[Redigerat av Wiberg den 18 apr 2001]

jepsOMedlem sedan mars 2001484 inlägg

Sant som du säger - det absolut bästa är att man har ett mål man vill uppfylla mha ASP/PHP eller vad det nu är. Säg att du vill göra ett enkelt diskussionsforum. Du kommer då att lära dig betydligt mer än om du bara läser hur for-loopar är uppbyggda och vad TextStreamObject är för något. Lär dig vad du behöver och utöka kunskapen vid behov.

/ jeps0

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)