FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Vad är det för fel på denna ? den vägrar lägga in saker i dessa fält
$ipnum = getenv("REMOTE_ADDR");
$now = time();
mysql_query("INSERT INTO medlemmar SET online='$online', uid='$PHPSESSID', ipnum='$ipnum', intime='$now' WHERE anvandare='$anvandare'");
alla fält är varchar utom intime som är int. Får detta felmeddelande:
You have an error in your SQL syntax near 'WHERE anvandare='skegg'' at line 1
------------------
" The code is out there "
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jo, det är lite hopblandning av syntax
ändra post
$now = time();
mysql_query("UPDATE medlemmar SET online='$online', uid='$PHPSESSID', ipnum='$ipnum', intime='$now' WHERE anvandare='$anvandare'");
lägga till post
$now = time();
mysql_query("INSERT INTO medlemmar (online,uid,ipnum,intime,anvandare) values ('$online','$PHPSESSID', '$ipnum','$now''$anvandare'");
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Tack Lars G :) jag har suttit med en del kod idag ( 15 timmar ), och så beslutade jag för att ändra en del som redan fungerade :( och det blev grötigare & grötigare, även i huvudet. Det blev wf forum akuten. Jag fattar inte vad jag har försökt skriva :e måste sova nu .. tack igen
------------------
" The code is out there "
woodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg Eller också bara ändra lite i INSERT satsen.
Från:
mysql_query("INSERT INTO medlemmar SET online='$online', uid='$PHPSESSID', ipnum='$ipnum', intime='$now' WHERE
anvandare='$anvandare'");
Till:
mysql_query("INSERT INTO medlemmar SET online='$online', uid='$PHPSESSID', ipnum='$ipnum', intime='$now'");
------------------
woodi
Svenska FF1
www.johan-skog.nu
[Redigerat av woodi den 12 apr 2001]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Att använda set på det viset i ett insert-statement är inte SQL-standard utan något som är specifikt för MYSQL.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
woodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg Jo det är sant, men det är enklare att ha koll på vad man gör i SQL satsen också.. Riskerna att man gjort fel i SQL satsen blir ju oerhört mindre med hjälp av SET. Kan man använda det som i mySQL så är det bara att tacka och ta emot!
Standarder är precis som regler till för att brytas! :)
------------------
woodi
Svenska FF1
www.johan-skog.nu