Q Qonos Medlem sedan sep. 2000 438 inlägg Frågan 7 apr. 2001 10:17 #1 jag har första sidan med ett formulär.. där fyller man ju i alla användar uppgifter.. sen skickas man till andra steget där det ligger en massa iffar och kollar om det är något som inte stämmer.. stämmer det inte skickas man tillbaka och då vill jag skriva ut värdena i <FORM> så man slipper skriva allt igen
step2.phtml
-------------------
IF(!rtrim($firstname))
{
Header("Location: index.phtml?error=firstname");
exit;
}
------------------
step1.phtml
--------------------
<input CLASS="form" type="text" name="username" size="15" value="<? echo $username;?>">
den skriver inte ut användarnamnet man skrev in innan. rensas de på något sätt eller vad?
jag kan ju (om allt är rätt) skriva ut värdena i step2 borde inte detta gå i step1 oxå
T Thomson Medlem sedan feb. 2001 77 inlägg <input CLASS="form" type="text" name="username" size="15" value="[red]<? echo $username;?>[/red]">
Ta bort echo...
alltså:
<input CLASS="form" type="text" name="username" size="15" value="<?$username;?>">
------------------
"Keep your dreams, don't sell your soul"
spango Medlem sedan juni 2000 8 205 inlägg
rensas de på något sätt eller vad?
Tja, datan skickas ju till en sida, och sedan skickar du dem till en annan sida.
Header("Location: index.phtml?error=firstname&username=".urlencode($username));
------------------
Life feeds on life feeds on life feeds on life feeds on life...
N nilzzon Medlem sedan aug. 2000 106 inlägg Jag skulle rekommendera dig att kolla uppgifterna med javascript - dels belastar det servern mindre, dels slipper du problemet med data som försvinner. Vill du kolla saker t ex mot en databas kan du skriva ut en javscript alert() och därefter history.back() eller använda det sätt som beskrevs ovan...
------------------
---
/M.
Q Qonos Medlem sedan sep. 2000 438 inlägg jag gjorde så att jag körde kollen och formen i samma dokument
IF(!rtrim($username))
{
$error = 1;
$er_username = 1;
}
IF(!$save)
{
$sqlquery = "SELECT username FROM users WHERE username ='".$username."'";
$rs = sql_query($sqlquery);
IF(mysql_fetch_array($rs))
{
$error = 1;
$er_usernameex = 1;
}
}
IF(!rtrim($password))
{
$error = 1;
$er_password = 1;
}
IF($password != $password2)
{
$error = 1;
$er_password2 = 1;
}
IF(!rtrim($firstname))
{
$error = 1;
$er_firstname = 1;
}
IF(!rtrim($lastname))
{
$error = 1;
$er_lastname = 1;
}
IF(!rtrim($zip))
{
$error = 1;
$er_zip = 1;
}
IF(!rtrim($city))
{
$error = 1;
$er_town= 1;
}
if(!$error)
{
//Spara i databasen
header("Location: step2.phtml");
exit;
}
och sen längre ner på sidan körde jag typ
<input CLASS="form" type="text" name="username" size="15" value="<?echo $username;?>"><?if($er_username) print " <font size=1 face='arial,helvetica'><i>glömt</i></font>"; ?><?if($er_usernameex) print " <font size=1 face='arial,helvetica'><i>finns</i></font>"; ?>
Q Qonos Medlem sedan sep. 2000 438 inlägg jag ville inte använda JavaScript avnände detta på min gamla version av sidan, gillade inte det riktigt..
det ser "proffsigare" ut på detta sättet tycker jag :)
spango Medlem sedan juni 2000 8 205 inlägg Varför inte använda båda? Jag blir bara lycklig när jag slipper tanka ner en sida mer än nödvändigt.
------------------
Life feeds on life feeds on life feeds on life feeds on life...
Q Qonos Medlem sedan sep. 2000 438 inlägg hehe skriver man in allt rätt från början så sliper man ju detta :)