webForumDet fria alternativet

Sätta variabel vid klick på länk

PHP

3 svar · 411 visningar · startad av tHorSeYE

Medlem sedan juli 200255 inlägg
Frågan#1

Jag tänkte höra om det går att sätta en sessionvariabel när man klickar på en länk, alltså innan man kommer till sidan som länken går till. Antar att det går att lösa med javascript, men hur?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Sessionsvariabler kan du bara sätta genom att ladda en sida. Exempelvis kan du göra så att när du klickar på länken laddas en sida som bara sätter sessionsvariabeln och sedan redirectar till den riktiga sidan.

Annars kan du med javaskript sätta get/post-variabler.

Berätta gärna lite mer om vad det är du vill göra.

Medlem sedan juli 200255 inlägg

Jag har implementerat en "växla språk"-funktion på en ganska komplex webbplats.

Sidan laddas i flera olika nivåer. Först laddas config-filer, där bland annat menyn ligger. Därefter laddas header, där "ändra språk"-länken ligger. Sedan laddas actionfiler för varje sida, där språklänkvariabeln sätts. Sist laddas själva sidan.

Mitt problem är att när jag klickar på "English" så går länken till tex sidan infoenglish. Själva sidan blir på engelska, och om jag klickar runt på sidan (inte genom menyn) så är allt grönt. Dock blir inte menyn på engelska förrän jag har laddat sidan en gång till. Jag sätter alltså en Sessionvariabel då actionfilen för sidan laddas, men då har ju redan configfilen (där menyn ligger) blivit laddad. Man kan ju tycka att man skulle kunna sätta sessionvariabeln i configfilen, innan menyn laddas, men då vet jag inte vilken sida jag är på, det är det jag kollar med just sessionvariabeln.

Puh, det där lät nog väldigt rörigt och krångligt. Om det är någon som förstår mitt problem, hur ska jag göra för att uppdatera sessionvariabeln INNAN jag kommer in i configfilen (som laddas först av allt på sidan).

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

Du får nog visa koden för att man ska kunna hjälpa dig.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)