Det skulle inte ta mig mer än max ett par timmar om det inte är några grafiska element inblandade. Ett tips kan även vara att kika på ImageMagick libet om det finns installerat på webservern. Det har mycket fler funktioner vilket kan vara bra vid ev. utbyggnad.
Hej,
Jag kan inget om php, men en del om html och css. När jag behöver php brukar jag hyra in duktigt folk. Men jag vill ogärna bara säga "så här vill jag att användarna ska kunna göra". Istället vill jag helst ha lite koll på bl.a. om min idé över huvudtaget funkar, hur komplicerad den är att genomföra (tid och skciklighetsnivå hos programmeraren), osv.
Nu vill jag ha ett arrangemang som kan göra två bilder till en genom att lägga den ena ovanpå den andra. Ungefär så här har jag tänkt mig:
1. Användaren väljer mellan flera hundra (t.o.m. tusen) bilder motiv som alla är i png med transparent alpha channel och har exakt samma dimensioner.
2. Han går sedan visare till en annan sektion på sajten och väljer "underlag" bland 30-40 andra bilder som i sin tur har samma inbördes dimensioner och är antingen png eller jpg, men ingen alpha channel.
3. När han sen klickar "OK", så läggs den första bilden "ovanpå" den andra och han kan se resultatet.
4. Om han bestämmer sig för att det ser OK ut, så kan han köpa bilden han skapat. Både den första och andra bildens id och/eller namn ska då föras in i en shoppingcart som han kommer till när han klickat "köp". Själva carten finns redan. Programmeraren ska inte göra nån layout. Den gör jag i samarbete med honom.
Frågor och undringar:
1. Har fått besked av andra att detta är en bit tårta (piece of cake). Själva hopslagningen av bilderna kräver inte många rader php. Har själv sett och testat ett script som var på 12-14 rader totalt som fixade saken.
2. Hur lång tid kan det ta för en hyfsat duktig php-gubbe att ordna detta och integrera i en cart?
3. Är det några varningar, tips eller annat som kan vara nyttiga att veta?
1.000 tack f hjälp.