Hur är det mail() funkar
vet att man ska använda mail("mail@dress","Ämne","Meddelande") men hur funkar tekniken bakom det hela???
och varför kan jag inte få det att funka ;-)
9 svar · 434 visningar · startad av JoakimE
Hur är det mail() funkar
vet att man ska använda mail("mail@dress","Ämne","Meddelande") men hur funkar tekniken bakom det hela???
och varför kan jag inte få det att funka ;-)
<a href="mailto:xxxx@xxxx.nu?subject=Detta vill jag ha sagt"><b><font color="#000000" face="Arial Narrow">
Är det så här du menar ? Detta är ju som så att detta vill jag ha sagt blir en rubrik ?!
Men jag är kanske snurrig ?
------------------
/Mvh Annelie( http://www.annelie.nu )
JoakimE
Jag tycker att koden ser rätt ut.. Den ska fungera!
Annelie
Det var inte HTML mailto-funktionen han menar ovan utan mail()-funktionen som används genom php..
------------------
Svenska FF1
www.johan-skog.nu
/W*
JoakimE
Hur går det!? Har Du fått mail-funktionen att fungera!?
Som Du skrev så fungerar kommandot på följande sätt:
mail("$to","$subject","$message","From: $from");
Mer om funktionen kan Du läsa om på php.net
------------------
Svenska FF1
www.johan-skog.nu
/W*
Kanske så att du glömt att ställa in smtp-server i konfigurations-filen för php? Ange alltid om du kör lokalt.
------------------
/mvh Swey
Det är så att jag har en massa e-postadresser i en array.
Jag har testat att skicka ett mail med mail($array, "subject", "meddelande") men det vill inte fungera. Går det inte att skicka till alla adresser i en array?
------------------
Kim Halderot
kim@finansvalpen.nu
Viam inveniam aut faciam
Kim
Nej, antingen får Du göra en implode på arrayen:
$mailadresser=implode($array,",");
så att det blir en komma(,) separerad lista av dem och sedan sätta in variabeln $mailadresser som TO adress..
Ett andra alternativ är följande:
for($x=0; $x<count($array); $x++){
mail($array[$x], "subject", "meddelande");
}
Det senare alternativet tar ju mer kraft av servern och därmed längre tid.. Medans det första alternativet visar alla adresserna i TO fältet för dem som tar emot mailet..
Är Du med eller svammlar jag för mycket!? :D
------------------
Svenska FF1
www.johan-skog.nu
/W*
Det är nåt strul med sendmail på mitt webhotell, så jag har inte hunnit testa
------------------
-------------------------
Joakim Ewenson
http://www.ewenson.net
joakim@ewenson.net
-------------------------
Jag har inte gjort någon inställning och det funkar inte heller så kan det vara detta som är problemet tro? I vilken fil är det man gör inställningen och vad ska där stå?
>Kanske så att du glömt att ställa in >smtp-server i konfigurations-filen för >php? Ange alltid om du kör lokalt
------------------
Xtreme
Du ställer in det i filen php.ini. Leta upp sektionen [mail function] och sätt variabeln SMTP till den mailserver du skall använda (Windows) eller sätt sendmail_path till sökvägen till din sendmail (Unix).
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny