ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Har lite problem med en av mina include satser.
Det är så att jag har ett annonssystem som ligger i mappen /adsystem.
De sidorna som ligger i rooten skall då includa ad.php som ligger i /adsystem.
Men det finns ett problem. Ad.php använder sig av andra filer i /adsystem.
Men när jag includar den filen är det ju som om koden i ad.php fanns i den filen där det includades.
Alltså blir det fel på de include satserna som i sin tur finns i ad.php
Försökte fixa det genom att skriva in exakta sökvägar till de olika filerna. Men det ville inte heller fungera. Och sedan vill jag inte använda exakta sökvägar i och med att det blir så jobbigt nör man skall öndra platsen för sidan från localhost till domänen.
Tidigare löste jag det genom att lägga alla filerna i samma katalog. Men nu börjar det bli lite väl många filer för att det skall kunna lösas på ett bra sätt :)
------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020
Absoluta sökvägar är den enda vägen att gå dessvärre. Men om du änvänder $DOCUMENT_ROOT blir ditt liv lite roligare. Tex:
include($DOCUMENT_ROOT . "/adsystem/dinfil.php");
I teorin fungerar det iaf...
/Patrik
------------------
Patrik Lindgren - Alxnet AB
Alxnet.se - gratis webbverktyg
ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Hur brukar det fungera hos webbhotellen då?
Är $DOCUMENT_ROOT ens egen root eller hela hotellets root?
------------------
haardMedlem sedan mars 200121 inlägg Beror på, ibland kan du behöva definera det typ
$DOCUMENT_ROOT = "/home/sites/dittkonto/";
typ.. tror ja
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg $DOCUMENT_ROOT ska vara rooten till din egna webkatalog. Annars har dom confat fel. För isf betyder det ju att du kan komma åt andras filer
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Är detta en variabel specifik för Apache? Testade det med IIS men det funkade inte. Laddade upp det på webbhotellet, och vips så fungerade det.
------------------