webForumDet fria alternativet

finns slumpen?

5 svar · 265 visningar · startad av jompa

jompaMedlem sedan dec. 2000112 inlägg

om man kastar en tärning kommer olika faktorer påverka tärningen (t.ex. hastighet, riktning, underlag, nedslagsvinkel m.m) alltså inte slumpen,
men eftersom det är omöjligt för en männinska att i varje specifikt fall räkna ut resultat kallar vi detta slumpen.

men om man "slumpar" fram ett tal i t.ex. PHP, är det då riktiga slumpen eller bara en "tärningsslump"?

------------------
Jag är inte trött på skolan, jag är trött på morgonen.

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Ja du, har vi något matematiskt snille elller liknande här som kan reda reda ut saker och ting?

------------------
"På min tid hade vi inga stenar. Vi fick gå ner till bäcken och tvätta våra
kläder genom att banka dem med huvudet."

[Redigerat av oelbal den 21 mar 2001]

ThomsonMedlem sedan feb. 200177 inlägg

Hmm. Jag tror att sannolikhet är ett bättre ord än slump om jag inte misstolkat ditt inlägg helt fel. Eftersom sannolikhetslära är ett helt kapitel för sig så är det med andra ord ett ganska svårt ämne, men i grund och botten brukar man prata om olika fördelningar och dessa är oftast approximationer. Php borde då använda sig av en "tärningsslump"

------------------
"Snälla människor kommer till himmlen, andra kommer hur långt som helst"

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Slumpfunktioner implementerade endast i mjukvara är aldrig helt slumpmässiga, dom baseras på matematiska algoritmer som kan vara mer eller mindre bra.

För att få en "äkta" slumpfunktion så måste du ta till någon yttre fysisk parameter.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

förr (vet inte hur det är nu längre) skapades sumptal helt enkelt genom att köra sin för tiden (där tiden är i milisekunder räknat från 1:a januari 1980 eller något linkande), nu tror jag att datorn innehåller en tabell med slumpvärden för att garantera att dessa är 100% slump (för varje slumpvärde flyttas positionen ner i tabellen), detta används av tex funktionen randomize i vbasic så att man skall kunna få samma slumpvärden vid varje programkörning (i vissa fall vill man faktist det), för att då få mer slump kan man köra tex randomize timer, där timer är tiden i msec sedan datorn startades.

inte helt säker på ovanstående men det är ialla fall som jag kommer ihåg det :)

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Om man ger samma "seed" innan man ska slumpa ut ett tal så blir det samma tal. Följande kod kommer alltså att ge samma resultat (iaf enligt PHP 4 Bible :) )

mt_srand(40);
$random_value_1 = mt_rand(0, 5);

mt_srand(40);
$random_value_2 = mt_rand(0, 5);

------------------
[klicka exakt precis här]

152 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)