webForumDet fria alternativet

Logga ut?

7 svar · 165 visningar · startad av haard

haardMedlem sedan mars 200121 inlägg

Ja sitter o funderar på hur ja ska göra för att få en user utloggad när han stänger webläsaren, ja har förstått att de enklast görs me sessions/cookies men ja har inte den bästa kunskapen om det. Vore shysst om nån ville hjälpa mig..

Ja hade tänkt mig att när någon loggar in på sidan ska status ändras till online men när han då stänger webläsaren (eller när cookien slutar gälla?) ska den ändras till offline..

Hur ? Gärna en fin fin förklaring eftersom mina kunskaper inte e dom bästa innom detta området.. (cookies o liknande) ;)

Ja sökte runt lite i detta forumet men hittade inge som ja fick nått ut av..

Tack

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Gör en timestamp och så kollar om den är giltig...

------------------
/// P

U2KMedlem sedan jan. 2000224 inlägg
När man loggar in
setcookie("online",1,time());
När man loggar ut
setcookie("online",0);
if ($online==1)
echo "Du är inloggad.. ";
else 
echo "Du är inte inloggad..";

Typ, hoppas jag iaf..

------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)

Kanske skulle sejja att ja använder mig av en databas... när dom loggar in ändras online raden från offline till online men när dom loggar ut (UTAN att klicka på en logga ut knapp) ska det ändras tebax till offline igen...

ikarosMedlem sedan juni 2000114 inlägg

du bör använda dig av någon form utav timeout. ett sätt är att ha en tabell i databasen med användarid/namn och timestamp som de uppdaterar lite då och då. för att ta reda på vem som inte är online jämför du deras timestamp med det aktuella och ser om skillnaden är större än din valda timeout.

Tack.. Ska pilla lite me de nu, återkommer om ja inte klarar ut de :)

just nu står de visserligen rätt still i huvet.. sömnbrist.. men iaf, de ikaros skrev tyckte ja verka vara fint..

att lägga in ny timestamp o jämföra osv e ju inga problem..

men.. detta kanske e enkelt, men hur "jämför" jag det på alla users samtidigt? om ni förstår va ja menar..

ja måste ju ha koll på sidan där ja listar alla users som e online vilka som har större time skillnad än tillåtet..

Skit i o svara på de senaste ja skrev

dum fråga.. tror ja

alla har vi vatt nybörjare ;)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)