Det går inte att köra PHP kod i en HTML fil eftersom en fil som heter .html inte exekveras av sidan utan skickas som ren text...
På tv.com har dom troligtvis gjort en ändring i servern som gör att html-filer behandlas som php. Varför har jag inte en aning om men jag kan inte se några fördelar...
Jag har svårt att tror att man skulle hamna högre upp i söklistorna pga filändelsen...
Det går inte att köra PHP kod i en HTML fil eftersom en fil som heter .html inte exekveras av sidan utan skickas som ren text...
Går alldeles utmärkt, det är bara att konfigurera webservern så att .html filer exekveras av php motorn.
En fördel är att man ser direkt på filextension om det är en fil med php kod eller om det är en fil med bara html kod. Jag ser inga som helst fördelar med det. Nackdelen är att man måste konfigurera om servern och att man inte kan skilja på html filer och php filer.
Går alldeles utmärkt, det är bara att konfigurera webservern så att .html filer exekveras av php motorn.
lilja skrev:
På tv.com har dom troligtvis gjort en ändring i servern som gör att html-filer behandlas som php.
Tillbaka till ämnet :P
Kan det inte vara så att de har några include-filer som de inkluderar med SSH i html filer. Efter ett tag kom de på att de inte kunde exekvera dessa inkluderade filer (som från början bestod av vanlig text och ingen programkod) så de ändrade en inställning i servern så att .html behandlas på samma sätt som .php?
Hadde du läst lite längre så hadde du sett att jag var tillbaka till topic! :e
lilja skrev:
Kan det inte vara så att de har några include-filer som de inkluderar med SSH i html filer. Efter ett tag kom de på att de inte kunde exekvera dessa inkluderade filer (som från början bestod av vanlig text och ingen programkod) så de ändrade en inställning i servern så att .html behandlas på samma sätt som .php?
Möjligt men jag kom och tänka på en ytterligare anledning till att skilja dom åt och det är om man använder flera "serverside språk", ex: .php för php, .shtml för SSI ..., lite onödigt att köra allt igenom först SSI motorn och sedan PHP motorn, kan bli konflikter med vilken motor som kör vad.
Anledning till att de har .html filer är nog för att det just är det, inget annat.
De använder sig troligen av någon form av cache-lösning, för att minska resursanvändningen på servern. Sidorna genereras och sparas som ett enkelt html-dokument under viss tid, sedan genereras ett nytt.
Med hjälp av inställningar i apache/.htaccess kan detta göras helt transparent för användaren vilket då tror att det är helt statiska .html filer som den blir serverad.
Tack för alla svar. Det verkar inte vara några direkta fördelar så jag kör vidare med .php ändelser.
Kanske som sl0k nämnde är en fördel att man kan dölja för användaren att sidorna är dynamiska.
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e