webForumDet fria alternativet

Fem senaste besökarna

PHP

16 svar · 192 visningar · startad av Qonos

Medlem sedan sep. 2000438 inlägg
Frågan#1

jag sitter och funderar på att kanske koda ihop en liten funktion.. men jag vet inte hur jag skall lösa det hela...

jag har en "massa" användare som har sina egna små sidor.. på dessa sidor tänkte jag att det skulle vara kul att ha en lista på de fem senaste som besökt den...

här kommer problemet.. jag har inte en anning om hur jag skall lösa detta.. jag har bara en anning om att jag vill ha det så.. hehe någon som vet hur man skall lösa detta smidigast.. skriva till en fil eller databas?

Medlem sedan jan. 2000224 inlägg

Någon mer som tycker det börjar bli tjatigt med alla communities?

Ska det bli något så ska man vara först ut. Lunarstorm starta för ca 4-5 år sedan..

------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)

Aftonbladet starta för över 100 år sen.. skall det inte starta fler tidningar då?

Åbro brygger öl.. skall tuborg sluta eller kanske skall tuborg fortsätta och Åbro sluta..

Eller skall vi hylla mångfalden, och låta fler komma upp.. kasnke är det så att alla community inte riktar sig till samma människor.. kanske är det så..

Medlem sedan mars 200121 inlägg

Tjopp

Bara en tanke.. om du har me han som besöker sidans användarnamn i en variabel så ere ju bara o lägga in de användarnamet i en databas sen lista 5 senaste.. men va vet ja.. rätt ny på de hela ;)

Nja detta verkar lite väl enkelt eftersom det är fempersoner för varje medlems sida, elleR?

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Skunk startades -98
...Lunasrtorm var bara en usel kopia, men gick om skunk när deras crew gjorde bort sig genom att släppa S2/S3.....

------------------
"På min tid hade vi inga stenar. Vi fick gå ner till bäcken och tvätta våra
kläder genom att banka dem med huvudet."

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Får jag be er att hålla er till ämnet. Inget lunar eller skunksnack här tack.

Använder du en databas så är det väl bara att lägga in tiden för den senaste inloggningen i något fält. Sen hämtar du bara ut de fem användare med de senaste tiderna. :)

hmm oki men det är ju bara på hela sidan.. nu handlar det om de senaste 5 besöken på varje medlems hemsida alltså fem olika på alla medlemmarnas hemsida

Jaha ja... :l

Detta är ganska krångligt men det bör väl fungera.
Lägg till ett fält hos varje användare där besökarna ska skrivas in.

Lagra besökarnas namn i formen
besökare1,besökare2,besökare3,besökare4,besökare5

Använd sen funktionen explode() för att splitta upp användarna. Splitta vid kommatecknen. Då kommer du få en array som ser ut så här
$besokare[0] = besökare1
$besokare[1] = besökare2
$besokare[2] = besökare3
$besokare[3] = besökare4
$besokare[4] = besökare5

Flytta sen ner så att besökare4 hamnar på $besokare[4], besökare3 hamnar på $besokare[3] o.s.v.

Sen lägger du in senaste besökaren på $besokare[0].

Nu har du din lista med de fem senaste besökarna från $besokare[0] till $besokare[4].

Sen drar du ihop arrayen med implode() och sätter in ett kommatecken mellan namnen.
Skicka sen bara in strängen i databasen.

Förstod du vad jag menade? ;)

hehe jo jag hängde med fullkommligt :o) iaf teoretiskt.. men som nybörjare fattar jag inte riktigt hur det skall lösas praktiskt.. men jag återkommer om jag inte lyckas.. skall testa lite nu :o)

Hur går det? Lyckas du? :)

nja det går inte så värst bra om jag skall vara ärlig.. gav upp det ett tag och råpluggar arrays.. har inte riktigt fattat detta ännu.... vet inte ens hur man lägger in saker i arrays etc..

Vad har du för databas? MySQL?

japp :) (detta kunde jag :))

Jag hinner inte fixa något nu, men det kanske kan komma under kvällen.
Jag får se hur mycket jag hinner. :)

det hade varit grymt schysst!!! :D

fast det e ju lite fusk iofs §jr

men gärna :)

Jag fixar nog inte det här med arrays riktigt.. hehe kalla mig kass men gärna nybörjare :)

Är det någon som har en simpel kod snutt som man kan kolla på och kanske t.o.m. fatta...

skulle ju vara schysst om den gör det jag behöver eftersom ja det kanske blir lättare för mig att fatta vad den håller på med då, ja om jag kan relatera till något..

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)