Har mysql 2.2.3 lokalt på datorn, vill nu flytta innehållet till databasen på webbhtoellet. Hur gör jag?
Mvh V.
7 svar · 418 visningar · startad av vic
Har mysql 2.2.3 lokalt på datorn, vill nu flytta innehållet till databasen på webbhtoellet. Hur gör jag?
Mvh V.
Har du phpMyAdmin installerat? Det finns en flik som heter export och där kan du välja att exportera data och struktur.
På webbhotellet importerar du filen med hjälp av phpMyAdmin.
Det går att göra utan phpMyAdmin också men det får någon annan förklara...
Jo jag har phpmyadmin, men jag hittar ingen knapp/länk för att exportera.... attans...
Om du väljer den databas du vill kopiera så ser du flera flikar högst upp?
Struktur | SQL | Sök | Skapa fråga | Exportera | Importera | Operationer | Privilegier | Radera
Under dessa flikar ser du tabellstrukturen i din databas. Eller?
dom där flikarna finns inte i min version :(
äsh då. På min startsida finns en vanlig länk också som leder till export-sidan...
För att ta backup av en databas kan man skriva följande kommando i en kommandotolk (tillgång till SSH? eller din egna dator?)
mysqldump -h DinMySQLHost -u DinMySQLUser --password=DittMySQLPassword --databases DittDatabasNamn
eller så kan du du skriva följande i PHP med variablar:
header("Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1");
header("Content-Disposition: attachment; filename=db-backup_".date("Y-m-d_H-i").".sql");
echo "-- Created on ".date("Y-m-d H:i")."\r\n";
system(" mysqldump -h ".$mysql_host." -u ".$mysql_user." --password=".$mysql_password." --databases DITTDATABASNAMN");
ah, tack sa macket (engelsk skrivbord :) ). Jag antar att jag sen kan importera .sql filen pa webhotellet som har en lite nyare version av mysql
Exakt, men det har du nog redan lyckats med?
Glöm inte acceptera som slutgiltigt svar om något svar löste ditt problem...