webForumDet fria alternativet

include

3 svar · 205 visningar · startad av DavidB

DavidBMedlem sedan jan. 20001 140 inlägg

finns det likvärdigt med asp:ns include att man includerar filer?

------------------
// David - Probably the best guy in the world

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Jadå, man kan inkludera filer med PHP.
include "fil.php"; inkluderar en fil, om filen inte hittas fortsätter ändå sidan att exekveras.
require "fil.php"; inkluderar en fil, men avbryter exekveringen om filen inte hittas.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

--- Är det bara jag som har en britney-cursor? ---

GrymtMedlem sedan dec. 2001456 inlägg

nu när det ändå är en sådan här fråga passar jag på att fråga om man kan inkludera asp filer i php? eftersom det inte fungerar i asp att inlkudera php...?

------------------
Jag är lite borta men lämna ett meddelande

nicclasMedlem sedan feb. 20001 061 inlägg

Vad menar du med att inkludera asp filer i php? Nej, PHP-tolken kan inte tolka ASP kommandon. Du kan alltså inte inkludera ASP-filer mha "include".

Men, du kan ju alltid ta resultatet från en ASP-fil och inkludera på din sida (som ju skapas med PHP). Detta kan dock bara göras genom att du gör en "extra" anslutning mot din webbplats.

Exempel: Säg att du har en domän sumo.se. Där finns filerna minsida.php3 och som skapas mha PHP och category.asp som skapas mha ASP och som plockar ut lite data ur tex din Accessdatabas. I din PHP-kod kan du då ta resultatet från din ASP-fil med
<?
$q=file("http://www.sumo.se/category.asp?category_id=205");
?>
Du har nu ditt resultat i variabeln $q och kan behandla det vidare, tex skriva ut det:
<?
for($i=1;$i<=sizeof($q);$i++)
echo $q[$i];
?>

Naturligtvis krävs att din server kör både ASP och PHP, där tex .php filer parsas med PHP-tolken och .asp filer parsas med ASP motsvarigheten.

Detta kan du göra omvänt också om du vill, dvs hämta resultat från en PHP-fil till en ASP-fil.

Detta visar att det går, men jag tror det är mycket bättre om du håller dig till ett script-språk.

/nicclas - www.nyhetsrubriker.com

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb