hur ser en databaskoppling ut till en accessdatabas?
------------------
// David - Probably the best guy in the world
15 svar · 421 visningar · startad av DavidB
hur ser en databaskoppling ut till en accessdatabas?
------------------
// David - Probably the best guy in the world
Det finns en funktion som heter odbc_connect
http://www.php.net/manual/en/function.odbc-connect.php
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Det fina med php.net är ju att det är ju där du hittar kodsnuttar som visar hur du kopplar till en Access-databas. Men om jag klistrar in koden här, blir det enklare då ;)
Due to multiple requests, more for DSN-less connections:
$db_connection = new COM("ADODB.Connection");
$db_connstr = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=".
realpath("../databases/database.mdb") ."
;DefaultDir=". realpath("../databases");
$db_connection->open($db_connstr);
$rs = $db_connection->execute("SELECT * FROM Table");
$rs_fld0 = $rs->Fields(0);
$rs_fld1 = $rs->Fields(1);
while (!$rs->EOF) {
print "$rs_fld0->value $rs_fld1->value\n";
$rs->MoveNext(); /* updates fields! */
}
$rs->Close();
$db_connection->Close();
(Prints first 2 columns for each row.)
'
/nicclas - https://www.frisim.com
$odbcPekare = odbc_connect ( "dinDSN", "användare", "lösenord" );
$odbcResult = odbc_exec ( $odbcPekare, "SELECT * FROM tbl" );
$i = 0;
while ( $curRow = odbc_fetch_array ( $odbcResult ) ) {
echo "<b>Rad " . ++$i . "</b><br />";
echo "Fält 1: " . $curRow[ 'fld1' ] . "<br />";
echo "Fält 2: " . $curRow[ 'fld2' ] . "<br />";
}
odbc_close ( $odbcPekare );
nicclas> COM () är troligtvis segare i sig än vad ODBC-funktionerna är, men ActiveX är ju snabbare än att koppla mot ODBC generellt. It's up to Type, mao. :)
Gör det inte svårt för mig :)
Hej!
Tack för all hjälp! nu börjar det likna nåt... känner igen ialla fall det översta exemplet...
Det verkar som att det SPiN använde är värsta kryptiska. förstår typ inget medan jag iaf känner igen det andra..
Fast om man tänker efter är det kanske det bästa ialla fall. jag vet juh inte :(
beror det på att man typ gör en koppling direkt i det översta exemplet o i det nedre har man redan en sån där DSN-koppling? eller har jag missuppfattat allt?
om jag inte har det... vad är då bäst/enklast?
:)
asså det jag menar är....
att om man måste skriva sådär $curRow[ 'fld1' ] för att få fram vad som ligger i den cellen...
att skriva $rs->Fields(0); verkar mer logiskt tycker jag ;)
Märks det att jag är en nybörjare? :stud
Nej, jag tycker tvärtom :)
$curRow[ 'fld1' ]
men asså...
skriver man in cellnamnet där det står fld1 nu eller???
I sånna fall är det kanske rätt lugnt
men hur skapar man en dsn-koppling då??? :q
fld1 motsvarar namnet på det fält du vill skriva ut, helt enkelt. Heter ditt fält namn skriver du: $curRow[ 'namn' ]
En DSN-koppling skapar du i själva Windows. Du går in i kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Datakällor ( ODBC ). Sen går du in under fliken System-DSN, klickar på Lägg till och väljer din drivrutin. I ditt fall Microsoft Access Driver (*.mdb) och klickar slutför. Du får då upp en ruta där du först fyller i DSN-namn, klickar sen på Markera... för att välja din databas. Klicka OK. Klart! :)
... tack SPiN
Det som är problemet nu är att jag inte ska köra det förren jag fixat ett nytt webhotell.. o det kan ta en stund. men tack iaf! jag ska komma ihåg det!
Vet du någon bra server man kan ha på datorn.. typ pws fast för php???
PWS funkar med PHP också, men IIS eller Apache är väl ett bättre alternativ. :)
IIS kan du endast köra om du använder WinNT, Win2000 eller WinXP - Apache tror jag fungerar på Win98 och uppåt. :)
IIS hittas med lätthet på din CD-skiva med ditt OS, Apache finns att ladda ner från http://httpd.apache.org :)
PS. De flesta webhotell som har PHP installerat brukar sitta på Linux-burkar, men letar du noga hittar du nog något med Windows. Om ODBC och Access finns för det webhotellet bör du kolla upp, har inte sett så mycket information om sånt. :)
Apache funkade kanon på min gamla Win95-dator bara man hade DCOM-uppdateringen. Bara så ni vet ;)
Jag trodde bara inte att någon var så dum att dom använde 95:an, därför tog jag inte med den. §e ;)
Lugn o fin nu
Jag har tittat och ska nog välja webhotellet www.space2u.com.
Där kan man använda php och dsn-koppling.. tänkte köra på det.. men så det går att köra php på iis?? Det trodde inte jag.. då måste jag ta o testa det!!!
Tack för tipset :e
/MVH Type