haardMedlem sedan mars 200121 inlägg Tja!
Ja håller på o skapa en user databas.
Slog mig nyss att de ska ju inte kunna finnas 2 st likadana username, hur löser jag det?
sen, hur har t.ex lunarstor,skunk m.m communitys fixat så att dom kan skriva ut typ "du har 1 nytt medelande", hur vet man vilket som man har läst? om ni fattar va ja menar.. tack..
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg När man skapar sin user-tabell så kan man ange ett unique-constraint på en kolumn
create table users (id integer, username varchar(30),pwd varchar(30), primary key(id), unique(username))
Kontrollen av hur många nya meddelanden går nog till så att man för varje användare spar tiden för senaste besöket och att man för varje meddelande spar vid vilken tidpunkt det skapades. För att då få fram hur många nya meddelanden som finns för en användare kan man göra en selectsats
select count(*) from messages,users where creationDate > lastLoginDate and username = 'LarsG'
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg I min community (som jag inte tänker visa eftersom den bara är för mina vänner)
så har jag satt en flagga i meddelande tabellen som antingen kan vara Y eller N beroende på om man läst inlägget eller inte. Så fort man klickar på ett brev så sätts den flaggan till Y och indikerar att man läst det. Sen så har jag bara en selectsats som räknar antal N och visar på skärmen
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net