webForumDet fria alternativet

Bilduppladdning

3 svar · 284 visningar · startad av woodi

woodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg

Jag har stött på ett knepigt fel och vet inte egentligen var jag ska posta det men provar här eftersom det rör en bilduppladdning mha PHP.

Jag har alltså ett admin script till en webbshop där man kan ändra produkterna.
Jag har nu lagt till en bilduppladdningsfunktion för produkterna i samma formulär.

Jag ändrade således <form> taggen till:
<form ENCTYPE='multipart/form-data' method='post' action='adm_products.php3'>

Det fungerade jättebra att ladda upp bilder i samband med att man ändrade/lade till en produkt med Netscape och IE4.

Sen ringer personen som jag har gjort det hela åt (han kör IE5.x) och meddelar att det inte längre går att uppdatera produkterna.. (detta efter att jag lagt till ENCTYPE i form-taggen.)

Jag testar då att ändra till method=GET och plötsligt kan han uppdatera informationen för produkterna men fortfarande laddas ingen bild upp för honom.

Nu är frågan, vad är det som är galet?
NS hanterar ENCTYPE och likaså IE4, för de har jag installerade på min Win98 burk.
Men varför fungerar det inte för honom med IE5.x ? Har de tagit bort stödet för ENCTYPE eller är det bara någon dum inställning?

Vore tacksam för ett snabbt svar! Om nu någon förstod vad jag menar! :)

Koden för bilduppladdningen:
echo "<form ENCTYPE='multipart/form-data' method='get' action='adm_products.php3'>\n";
echo "<input type='file' name='fila' size='40'>\n";

$fil="fila";
$name=$fil."_name";
if($$name) {
$nam=$Fartikelno.".jpg";
$dirname="/xxxx/xxxx/artbilder";
$newname=$dirname."/".$nam;
system("mv \"".$$fil."\" ".$newname);
chmod($newname, 777);
}

När man kör IE5.x verkar således inte $$name bli någonting.. :/

------------------
woodi
Svenska FF1
www.johan-skog.nu

[Redigerat av woodi den 28 feb 2001]

[Redigerat av woodi den 28 feb 2001]

woodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg

*doh* Ingen som kan ha en teori/lösning till detta?

------------------
woodi
Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 521 inlägg

Hmm... knivigt problem. Jag har ingen aning, men du kan ju testa några olika förslag...

Lägg till
<INPUT TYPE="hidden" name="MAX_FILE_SIZE" value="250000"> eller något liknande. Jag vet inte om det här måste vara med, men det kanske spelar roll?

Kör lite felhantering som kan tipsa om var felet uppstår. Skriv ut variablerna lite då och då för att se vilka som har ett värde.

I manualen står det att man får tag i namnet med hjälp av $HTTP_POST_FILES['fila']['name'] , och det tillfälliga namnet med $HTTP_POST_FILES['fila']['tmp_name'] men det beror ju förstås på vilken version av PHP du kör.

Ibland har jag haft problem när jag använt en bild som SUBMIT-knapp. Det framgår inte av din kod vad du kör med.

Det kanske kan vara någon "dum" inställning någonstans.

Jag använder mig bl.a. av

<FORM ENCTYPE="multipart/form-data" ACTION="<? echo $PHP_SELF ?>" METHOD=POST>
		Bild: <INPUT NAME="bild" TYPE="file">
		<INPUT TYPE="submit" VALUE="Ladda upp bild">
</FORM>

...och det verkar fungera bra.

Saxat ur manualtilläggen
"For images to upload properly from a form with MacOS IE5, you CANNOT have underscores in the file name. "

Äh, jag vet inte om jag har varit till någon hjälp... men lycka till i alla fall.

------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Funkar det att ladda upp annat i separata formulär?

De har kanske mixtrat med servern och råkat spärra tmp eller nåt

*spekutalerar vilt*

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)