webForumDet fria alternativet

Prickade "avgränsare" med PHP

10 svar · 246 visningar · startad av Chavez

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Hejsan!

Är det någon här som har lite koll på de olika bildfunktionerna i PHP?
Kom på en sak när jag satt och funderade för en stund sedan. Ibland händer det ju att man vill ha små prickade linjer som avgränsare lite här och där. Att göra en statisk bild till detta kan ju vara lite dumt, speciellt om det handlar om att avgränsa en artikel eller någonting.
Du vet ju inte hur lång artikeln kommer att bli. Säg att du skapat en prickad bild som är 500 pixlar hög. Blir artikeln då längre så blir det ju en massa avstånd mellan prickarna som man inte vill ha.

Så min tanke var alltså att man skulle kunna göra detta på nått sätt i PHP. Att man räknar ut hur hög en tabell är och därefter skapar en prickad linje som är så hög.

Är detta överhuvudtaget nån ide att spinna vidare på? Eller finns det några bättre trick för detta?
Och sedan undrar jag en sak till, är ”bildstödet” inbyggt i PHP eller måste man installera några speciella bibliotek för att få det till att fungera.

Tack för mig, och hoppas att någon kan h jälpa mig ;)

------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Det enda svåra är hur hög tabellen kommer bli. Om inte omöjligt. Men annars så går det alldeles utmärkt :)

För att kunna använda bildstödet så behöver du installera GD. Det finns instruktioner i manualen om det.

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

Så det går inte på det sättet som jag så smart räknade ut? Tråkigt.

------------------

AlMedlem sedan jan. 200122 inlägg

Vet inte om du tänkt på det men...

om du har möjlighet att ha en extra, smal tabellkolumn jämte artikeln kan du sätta en bakgrundsbild (med dina prickar) på den som upprepar sig neröver.

Skulle kunna funka.

/Al

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Jag har gjorde en sån funktion som funkade så på bredden iaf. Men den hade tabellens bredd som inargument. :/

Det är just det att räkna ut hur många pixlar som textmassan kommer ta upp i höjdled som är problemet. Jag tror inte att det kommer funka. Om du använder height= i tabellen så kan du använda det värdet. Men då blir det ju inte dynamiskt förstås :/

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

nanne => kan jag inte få kolla på den funktionen?
Det bli ju inte så dynamiskt. Men man skulle ju kanske kunna bedömma längden och sedan skriva in det nån stans för varje artikel.

Iofs ganska så klumpigt. Men jag får det aldrig att funka fint med att ha en bakrund i en liten small kolumn :l

------------------

stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg

Varför inte räkna ut antal tecken i artikeln och sedan m h a denna siffra räkna ut hur hög tabellen kommer att bli.

------------------
SteveNet - stevenet@webmarkit.net
Cogito ergo doleo.

Den skulle ju kanske gå!
Men då får man räkna antalet nya rader också.
PLus att om det kommer en bild så får man tänka på hur hög den är. Det skulle nog med andra ord bli lite småknepigt att tänka på allt. Men det kanske går?

------------------

frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg

:q
Jag fattar inte vad problemet är med att göra det med en tabell...

Är det inte så här ni vill ha det? http://bubbles.saxen.net/tabell.html

Ps
Servern är skitseg :(

AlMedlem sedan jan. 200122 inlägg

Se
http://kiwi.wox.org/temp.html

Din länk var inte bara seg front, den var död =)

/Al

*Viftar med en vit flagga*
Ger mig :e
Det är la bättre att köra "The old fashion way.

------------------

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)