webForumDet fria alternativet

PHP5-installation

10 svar · 656 visningar · startad av web00132

web00132Medlem sedan maj 2001797 inlägg

Jag har följt denna guide: http://nygards.org/php/installera.html
Men jag får det inte att funka, får 404-meddelanden bara. Nån som har nåt tips på nån grej som inte står i guiden?

tha_neoMedlem sedan okt. 200612 inlägg

Installera wamp
http://www.wampserver.com/
Den installerar php,mysql,phpmyadmin,apache o ställer in allt:) funkar klockrent

matlinMedlem sedan okt. 2006224 inlägg

I'm all for wampserver! Den är guld värt.. även om mina kollegor bashar den x(

Härligt! :bire

Haha, det var ju bara att skriva 'php' i början av filen så ordnade det sig. Jag är inte van vid att behöva göra det. :h

Mitt ursprungliga meddelande:
*Men nej, vänta nu. PHPMyAdmin funkar jättefint men när jag går in på egna PHP-sidor som jag lagt i www-mappen så kan den inte läsa PHP-koden utan skriver rätt och slätt ut koden som text. Är det nån inställning jag måste göra för att den ska haja att det är PHP?

Red. Och om jag lägger en php-fil i mappen phpmyadmin och försöker köra den så går inte det heller, samma sak händer. PHPMyAdmin är ju byggt på php-filer och dom går ju att köra hur fint som helst. Kan det vara rättighetsstrul ändå?*

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Hej,

Lånar denna tråd då jag också haft problem med nya versionen av WAMP.

Har installerat den på min bärbara dator. När jag går in i phpMyAdmin för att importera databasen så fungerar det som det ska. Utan anmärkning. Men när jag sedan ska öppna min sida lokalt så skrivs bara all kod ut i klartext. Har försökt att söka runt lite på forumet och misstänker att det kan ha att göra med olika versioner av PHP (4 & 5)?

I loggfilen för php-tjänsten på servern får jag följande fel:

PHP Fatal Error: Call to undefined function opendb()

Denna funktion anropas först utav alla skript.

Tips mottages tacksamt!

sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg

Finns ingen funktion som heter opendb. Är det en egendefinierad funktion måste du se till att den finns i skriptet du exekverar (eller inkluderad i filen på något sätt).

Ja, det är en egen funktion jag har gjort. Det jag börjar med att göra i min header-fil är att inkludera alla funktionsfiler (så den borde alltså gå att hitta). Allting fungerade bra med den förra versionen så jag är inte riktigt med på vad som strular nu.

sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg

Du kan testa om funktionen är definierad med http://se.php.net/manual/sv/function.function-exists.php
Om den är definierad har du ett mysko fel, om den inte är definierad har du lite felsökning att göra då filen innehållandes funktionen inte är inkluderad eller motsvarande.

sabbacus skrev:

Om den är definierad har du ett mysko fel, om den inte är definierad har du lite felsökning att göra då filen innehållandes funktionen inte är inkluderad eller motsvarande.

Jag kopierade ju hela projektkatalogen från den gamla wamp-installationen och där fungerade det ju hur bra som helst. Jag vet att funktionen som anropas är inkluderad.

Kanske får köra med den gamla versionen ändå...

Tror det kan vara PHP5 som spökar. Laddar ner en tidigare version med PHP4.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)