Mailinglista
13 svar · 306 visningar · startad av kajus
Det beror på vad du menar med mailing lista. Det finns ju allt från dom som skickar ut ett mail med alla inlägg per dygn (sk. digest) till de som automatiskt skickar alla inlägg direkt till medlemmarna.
Det senare kan du inte göra. Det första kan du göra hjälpligt. Men personligen så rekommenderar jag att du använder dig av ett maillist server program
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
Jag hade tänkt mig ett nyhetsbrev som man kan anmäla sig på sidan, och så att det lagras någonstans och att sedan jag med hjälp av ett lösenord på en sida kan skicka ut till alla uppskrivna på den lista... jag har sett ett sådant i CGI men jag skulle vilja ha ett i PHP...
------------------
...
Man måste vara medlem på webbplatsen fäör att läsa inläggen... Är det värt besväret att bli medlem?
Framtisdplaner för min egen del; bli bra på php, kanske under linux(?) Kan grunderna inom asp idag.
Ingen som har något i svenska... jag fattar inte hur man skall göra på den länken...
------------------
...
http://www.hotscripts.com/cgi-bin/dload.cgi?ID=8053
Fungerar perfekt. Väldigt lätt att använda..
------------------
webmaster resources
Mattis länk funkar inte (man kan inte länka externt till Hotscripts nedladdningar).
Här är en annan länk till samma script: http://namesweb.ltd.uk/vlh/vlist.php
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
Men jag vill ha ett mycket simpelt... jag kör sidan på f2s... men jag hade ett simpelt i cgi med bara en adminsida och en annan fil som skötte det och där det var ett form som man besökaren bara skulle fylla i(är givetvis på föregående också)... men frågorna är:
klarar inte f2s cgiskript(perl etc...)?
Har ingen något enklare mailinglistskript???
------------------
...
[Redigerat av kajus den 31 jan 2001]
Jo, f2s stöder cgi. varför inte använda det gamla du har? ;)
------------------
Axel Veibäck
Whenever I watch TV and see those poor starving kids all over the world, I can't help but cry. I mean, I'd love to be skinny like that, but not with all those flies and death and stuff. /Mariah Carey
Problemet är att du på f2s inte kan använda dig av kommandoradsversionen av PHP. Det gör att om du har många mail att skicka så kommer den avbryta efter hälften. Av den enkla anledningen att script timeout är 30sek.
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
Jag har också tänkt att fixa som ett nyhetsbrev. I början kommer det väl inte att vara några problem. Men förhoppningsvis så kommer det väl att bli fler och fler som prenumererar. Och hur kommer man då runt 30 sekunders "spärren".
Går det att under tiden som man kör scripten sätta upp denna tiden på nått sätt.
Går det att fixa i nån config fil (kör access) som man själv har kontroll över på sin server.
Och till sist, förklara vad "kommandoradsversionen av PHP" är för något.
------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020
Vad jag vet så finns det inget sätt att ändra script timeout i annat än php.ini
Så det är nåt där man får ändra.
Kommandoraden av php är helt enkelt att du kör php som ett vanligt program med en fil som inargument.
typ.
[nanne@hybris nanne]$ /usr/local/bin/php4/php mitt_script.php
(*nix promt)
------------------
- John Perry Barlow
Ok, så jag kan lägga scriptet på mitt webbhotell och sedan köra det genom att telnetta till det. Och på det sättet så slipper man timeouten på 30 sekunder?
Har jag fattat rätt?
------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020