nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Funderar på det där med om man kan titta på skillnaden mellan två bilder med GD.
Jag har nämligen en webcam som jämnt är igång. Men den ska ju inte visa att man inte är där (har släckt ljuset)
Det borde ju på något sätt att kunna jämnföra en nytagen bild med den förra bilden och på nåt sätt titta på om man har en viss skillnad i färgerna på några pixlar.
Eller är jag ute och cyklar nu?
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg Det borde gå att göra. I exemplet på http://www.php.net/manual/en/function.imagecolorsforindex.php syns hur man kan avläsa "RGB-värdet" på en pixel i tex en GIF-bild. Säg att du avläser RGB och omvandlar till ett tal (tex addera R, G och B, eller något listigare ;) ) för en hel ruta med pixlar. Addera "intensiteten" (talet) och se om det underskrider något utprovat tröskelvärde. Gör den det är det mörkt, och du visar din gamla bild :)
Kanske...
/nicclas - www.nyhetsrubriker.com
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Jo det går att göra.
Men jag fick ett svar på phpbuilder som fick mig att lägga ner dom tankarna.
En webcam bild är ungefär 300x200 = 60k pixlar. Alltså 60kb som ska jämnföras. Om jag använder gråskala. Annars så behöver jag tredubbla den summan (rgb) Dvs det håller inte.
Men det borde ju finnas nåt C++ program under linux som jag kan anropa och få svar av. Frågan är bara vart jag hittar ett sånt.
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
ahaMedlem sedan okt. 200057 inlägg Är det inte bara smidigare att jämföra storleken på bilderna? antar att när du släckt rummet blir storleken på bilden mindre än då du är framför kameran.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg 1. Räcker det inte med varje 30 eller 60 sekunders intervaller?
2. Räcker det inte med ett antal pixlar, inte hela bilden?
------------------
Never underestimate your opponents.
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg aha:... Nope... för även om två bilder _ser_ lika ut så har de alltid olika filstorlek. JPEG komprimerar ju olika.
Eclipse:... Jag har funderat på det. Men min boss vill inte att jag ska göra det. Vad menar du föresten med 30-60 sekunders intervall?
------------------
- John Perry Barlow
nanne.net
[Redigerat av nanne den 09 feb 2001]
ahaMedlem sedan okt. 200057 inlägg Jo självklart har de olika storlek, men storleken mellan två "svarta" bilder skiljer inte lika mycket som en helsvart bild samt en bild med fler färger.
PhOrPhErMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg Jämför var 15-20 pixel.
Det borde räcka gott och väl.
R:
Varför vill inte din boss att du jämför färre pixlar?
------------------
- Erik Hellström -
- Datalogiprogrammet - MDH -
- http://3d.burken.nu -
[Redigerat av PhOrPhEr den 10 feb 2001]