nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Publicerade nyss ett knep för den som har många sidor och vill kunna ändra på ett ställe istället för många.
http://script.webforum.nu/wf/Forum4/HTML/000021.html
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
[Redigerat av nanne den 02 feb 2001]
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Publiken kräver - pejsta en url! :-)
------------------
Never underestimate your opponents.
Går inte det att göra med SSI också? Har för mig att Robban svarade på det för länge sedan på Passagen.. :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Vad menar du med "snygg design"? Bakgrundsfärgen eller...? Varför kan man inte använda ssi till det!?
Eller include() eller require()?
Det måste vara fredag hemma hos mig för jag fattar inte varför det skulle vara bättre att skriva "index.php?about" i stället för "about.php"?
har du hört det gamla slitna uttrycket "if it works don't touch it."? Det gäller i första hand installerad mjukvara på gamla datorer men i bland kanske man kan använda det i andra sammanhang också...
------------------
Never underestimate your opponents.
Jag har gjort så på några sidor med ASP och jag måste säga att det faktiskt är mycket smidigare än SSI och PHPs motsvarighet. Här har man själva designen på en sida med meny och allt och inte utspridd på flera includefiler. Sen har man all information i de separata .inc(?) filerna där det nästan bara finns text och bilder och ingen design. :)
------------------
/Erik
BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg
Det måste vara fredag hemma hos mig för jag fattar inte varför det skulle vara bättre att skriva "index.php?about" i stället för "about.php"?
Har du 128 html filer som innehåller varsin <body>-tag och du helt plötsligt får för dig att ändra bakgrundsfärgen på sidan måste du uppdatera 128 <body>-taggar.
Använder du däremot nannes tips räcker det med att uppdatera <body>-taggen i index.php så blir resten av sidorna automagiskt "ändrade".
/j
------------------
R6
[Redigerat av Batboy den 02 feb 2001]
Jepp, det är magiskt! ;)
------------------
/Erik
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg ... så varför inte inkludera ett "huvud" och en "fot" på varje sida i stället?
------------------
Crying tears of lead
spangoman - back from the dead!
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg Då blir det fler filer :P
------------------
[ A L P H A II ]
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Hur jag gjort:
[b]template.php[/b]
<?php
function my_siteTop (
# these variables are the default of all your pages
# made with this template but each page can be
# configured very easily, see below.
$title="Free PHP scripts and stuff about html and css",
$description="Free quality fonts and great php tutorials",
$keywords="php,php3,php4,tutorials,script,scripts,skript",
$left="ads.php"
) {
?>
<html>
<!-- [url="http://WWW.MK.ST"]WWW.MK.ST[/url] - COPYRIGHT (C) 2000-2001 MATTI KOLU - ALL RIGHTS RESERVED -->
<!-- [url="http://WWW.MK.ST"]WWW.MK.ST[/url] - COPYRIGHT (C) 2000-2001 MATTI KOLU - ALL RIGHTS RESERVED -->
<HEAD>
<TITLE><?php
echo $title;
$banner2 = test;
?></TITLE>
<META NAME="description" CONTENT="<?php echo $description; ?>">
<META NAME="keywords" CONTENT="<?php echo $keywords; ?>">
<META NAME="author" CONTENT="Matti Kolu">
<style type="text/css">
<!--
.stajlish
-->
</style>
</HEAD>
<body bgcolor="#FFFFFF" leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0" text="#000000" link="#8AAA00" vlink="#8AAA00" alink="#8AAA00">
[b]header[/b]
<br>
<!-- TEXT BELOW -->
<?php
}
function my_siteBottom (
$banner="../banner/banner.php"
) {
?>
[b]det som ska inkluderas längst ner på alla sidor[/b]
</body>
</html>
<?php
}
?>
[b]filnamn.php[/b]
<?php
include "../template.php";
my_siteTop ("Free message boards and bulletin boards","Add a free customizable message board and create some exciting discussions.",
"free message board bulletin forum eforum webforum webbforum gratis diskussionsforum");
?>
<span class="topic">free message board</span><br>
<p>
[b]texten[/b]
<p>
<a href="index.php" target="_top">Back</a>.
<?php
my_siteBottom ();
?>
Då har jag layouten i template.php och texten i övriga filer. Väldigt smidigt..
------------------
webmaster resources
[Redigerat av Matti den 03 feb 2001]