webForumDet fria alternativet

Allmänna frågor om PHP

13 svar · 214 visningar · startad av Eclipse

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Hur skriver man <% response.redirect "index.php" %> med PHP?

Hur skeiver man <% response.write "Namn: " & myName %> med PHP? Här är det &-tecknet som åsyftas.

Måste man använda printf i stället för echo?

------------------
Never underestimate your opponents.

KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Hur skriver man <% response.redirect "index.php" %> med PHP?
Jag antar att detta skickar besökaren till index.php. I såna fall skriver du
<? header("Location: index.php"); ?>

Hur skeiver man <% response.write "Namn: " & myName %> med PHP? Här är det &-tecknet som åsyftas.
Det skriver du så här:
<? echo "Namn: $myName"; ?>
eller
<? echo 'Namn: ' . $myName; ?>

Måste man använda printf i stället för echo?
Om du skriver till en fil så ska du använda printf. Ska du bara skriva ut något på skärmen så kan du använda echo eller print.

------------------
lyfter man blicken så finns det inga gränser

[Redigerat av Kim den 31 jan 2001]

Jag har hackat lite i C så printf känner jag till. echo är nytt. Så om jag bara håller på med databaser torde echo räcka?

<?
# kod
?>

eller...

<?php
# kod
?>

Vad är skillnaden mellan ovanstående? Varför ser man båda? Finns det någon fördel att använda det ena sättet före det andra?

------------------

Ja du, jag använder jämt <? men det skadar väl egentligen aldrig att använda <?php

------------------
lyfter man blicken så finns det inga gränser

Eller varför inte <% %> ? :-) Skämt å sido, just att skriva "php" är lite bökigt... tangenterna sitter så dumt till. Det kanske är en vanesak. Men om det går lika bra med <? ?> tror jag nästan att det får räcka. Ska sova på saken.

---

echo "namn: %s, ålder %s", $name, $age;

När man hänvisar till en variabel av olika typer, är det samma tecken då? "%s" s = string...(?) Är det %i för INT?

------------------

woodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg

Ska Du hänvisa till variabel med %s så får Du använda printf instället för echo!

Här finner Du formateringarna för printf och sprintf.

------------------
woodi
Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Tack woodi! Jag lovar, jag ska inte skriva <% %>. Det var menat som ett skämt... Det måste väl endå ses som et skämt att diskutera asp i ett linux forum!? ;-)

Oavsett vilket så är min tanke att hålla mig till php standarden så mycket som möjligt. De tänkta kunderna kanske vill kolla på koden... och då borde det, så långt det går, vara standard kod.

Dessutom, vad är likheterna mellan php och asp? INGA skulle jag säga! Möjligen tankesättet... men jag vill inte direkt påstå att mina asp talanger kommer till nytta i php. Däremot känns mina kunskaper i C relevanta.

De kunskaper som jag inte har förträngt.. för stränghantering i C är inte att leka med. Där är en fördel med asp, ruggigt mycket mer korkat, men väldigt mycket enklare att fatta och att använda!

------------------

Man lär sig så länge man lever. Tänk att det sker saker även på denna fronten!

$a === $b Identical True if $a is equal to $b, and they are of the same type. (PHP4 only)

------------------

<?php
 echo "<h3>Postincrement</h3>";
 $a = 5;
 echo "Should be 5: " . $a++ . "<br>\n";
 echo "Should be 6: " . $a . "<br>\n";

echo "<h3>Preincrement</h3>";
 $a = 5;
 echo "Should be 6: " . ++$a . "<br>\n";
 echo "Should be 6: " . $a . "<br>\n";

echo "<h3>Postdecrement</h3>";
 $a = 5;
 echo "Should be 5: " . $a-- . "<br>\n";
 echo "Should be 4: " . $a . "<br>\n";

echo "<h3>Predecrement</h3>";
 $a = 5;
 echo "Should be 4: " . --$a . "<br>\n";
 echo "Should be 4: " . $a . "<br>\n";
 ?>

Det här var ett bra exempel. Man måste ha en pungt mellan de olika delarna i echo. Det gillar jag och det liknar asp! :-)

------------------

Ha! Man kan ju skriva,

<?
print "Din webbläsare " . $HTTP_USER_AGENT;
?>

Vad är haken med echo nu då? print är ju ett helt okej uttryck medans echo låter lite fattigt... Som ett substitut för någonting annat. Använder alla det bara för det är en bokstav mindre eller?

------------------

Nja, det har väl mest blivit så att jag började använda echo och sen har jag fortsatt med det. :)

------------------
ända mot ända kan ingenting hända,
men vänder man på steken, blir det allvar i leken

BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Vad är haken med echo nu då? print är ju ett helt okej uttryck medans echo låter lite fattigt... Som ett substitut för någonting annat. Använder alla det bara för det är en bokstav mindre eller?

$test = print "Hello World";
$test kommer då att bli 1. Detta gör att print() kan användas i mer komplexa uttryck än echo.

Echo ska vara något snabbare, men det är med all säkerhet inte någon märkbar (mätbar?) skillnad.

/j

------------------
R6

[Redigerat av Batboy den 01 feb 2001]

Kim, som du vet måste man vara konsekvent! Annars blir varje projekt en unik upplevelse... Fortsätt med echo is my vote! :-)

---
http://www.php.net/manual/en/control-structures.php

I manualen under delen IF...THEN...ELSE använder man konsekvent print uttrycket. Det vara bara det jag tyckte var lite märkligt... Man vill ju kolla läget, liksom!

------------------

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

<%%> Kom till bara för att man skulle kunna använda program som DreamWeaver och Homesite för att koda in PHP.

<? ?> är ju den vanligaste. Men samma tagg används för XML

Därför rekommenderar php gänget att man använder <?php ?> istället.

Men det är ju en smaksak vilket man använder så.

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)