webForumDet fria alternativet

Förslag på utvecklingsserver

PHP

14 svar · 354 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Krav är databas + ett scriptspråk. Kunden kör RedHat 6.0 och Roxen.

Jag har tittat på Dells Linux servrar. jag tänker mig PHP och MySQL.

Är detta allt man behöver veta? Vilka frågor måste jag ta hänsyn till?

Any input appreachiated.

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Frågan är: Hur många besökare per dag räknar du med?

Dells servrar är helt okej faktiskt. Vi på jobbet har en Dual P400 Xeon (kommer inte ihåg hur mycket RAM men minst 256Mb) med Red Hat 7 mySQL 3.23 och PHP 404.

I ett stresstest var den snabbare än en kund till oss som har c:a 1Gb överföring _per dygn_ .

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

Tack nanne!

För att svara på din fråga, i dagsläget räknar vi inte med att ha någa besökare över huvud taget. Koppling till Internet är fullt möjligt men i just nu är det inte särskilt troligt att just den servern skulle kopplas... vet ej.

Kombinationen av RedHat , php och mysql som du anger verkar vara vad vi behöver. Jag har kollat på Dells rackmonterade serie, vi har inte så mycket plats för skärmar och tangentbord.

Hu.. hemma så använder jag en P100 med 48Mb ram och 1,2 Gb hårddisk. Den funkar alldeles utmärkt för hemma utveckling. Lite större hårddisk kanske vore mer önskvärt men för vanliga php filer är det helt okej (jag har 800Mb kvar efter installerat allt).

Faktum är att min dator skulle funka alldeles utmärkt på nätet för att driva en medelstor site.
Titta på www.linux.nu ´s statistik. Dom kör siten på en P100 med 16Mb minne och en SCSI hårddisk och det funkar bra!

:)

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

OK, jag måste specificera mig lite bättre. Utgångsläget är en ny dator för mig som enda användare och då torde en diskussion om både processor och hd vara onödig. Företaget har råd (jag säger att dom måste ha råd) att köpa 256 mb ram och det borde väl endå räcka!?

Om jag köper en dell med linux, fungerar både php, mySql och Roxen på den då? Svårt att svara på kanske... men det är min fråga i alla fall...

Beställer du den med linux från Dell så får du senaste Redhat installerat på den. Roxen följer inte med den disten har jag för mig (kostar inte Roxen pengar?) Inte mySQL heller tror jag

Men det borde ju vara lätt att installera om inte annat.

256 RAM räcker gott... Vi snackar ju inte NT här :)

------------------

- John Perry Barlow

nanne.net

Hmmm.... Det har kommit till min kännedom att man kan koda php med mysql på pws!

Fungerar det så borde det ju gå att hacka hela sajten här och åka i väg med materialet till kunden och lägga upp!?

Kunden är helt hispiga över det där med säkerheten så de tillåter inte ftp via nätet... En koncerngreja.

Dessutom kan man ju använda asp taggar i php! Verkar ju sketabra!

Jupp.. men vissa funktioner funkar inte så bra på windows. crypt(); funkar t.ex. inte alls (däremot funkar md5(); bra). Sen så har jag märkt att filfunktionerna OpenDir(); etc. inte heller funkar så himla väl.

------------------

- John Perry Barlow

nanne.net

crypt() och md5() är kryptering och det klarar jag mig i dagsläget utan. Så även mef openDir och filfunktionerna.

Kan jag bara koppla mySQL till mina sidor, då är saken biff!

Frågan är väl vad din kund tycker. Om de inte tillåter FTP så borde de ju inte gilla att du gör siten och har all källkod på en reletivt osäker win98 maskin (om du nu inte har noll uppkoppling mot nätet med den dvs)

Måste vara über hemligt ifall de inte tillåter ftp.

Bäst att du skaffar ett kassaskåp till datorn ;)

------------------

- John Perry Barlow

nanne.net

jag gör inte sajten, en del av sajten, en faq del och jag har ingen direkt uppkoppling till nätet. vi kör med fejkade ip nummer och vår isp ser till att vi inte kan köra diverse servrar.. men det fungerar bra i huset.

dessutom, jag gör bara själva utformningen, modellen, strukturen, de fyller själva på med innehållet. i detta fallet är inte ens innehållet särskilt hemligt, jag är dock inte riktigt säker på vad dom ska ha... men det är egenligen skit samma, det är steget efter mig! min uppgift är att se till att skiten fungerar och i dag tänkte jag koppla mysql till php och få det att fungera.

om du har några insidetips kan du ju typ dela med dig... :-)

@nders mailade några länkar från tidigare trådar på forumet. very handy!

Medlem sedan dec. 200049 inlägg

Som PHP utvecklingsmiljö kör jag följande:
- Xitami webserver (lätt konfigurerad utan de registerhack som i alla fall tidigare behövts för PWS)
- PHP 3.02 (ska uppgradera...)
- MySQL win32 distributionen
på NT 4.0 med 128 mb ram på jobbet och w98 med 96 Mb ram hemma.

Utvecklar lokalt & tankar upp till Linux miljö och det funkar rakt av om man i windows behandlar allt som case sensitive och använder samma filextensions som i produktionsservern.

Dan

------------------
Freedom without discipline is chaos. Discipline without freedom is tyranny.
DmSProject

Jaha, det låter ju vettigt!

Jag har dock lite varmare känslor för pws än vad du har (hade??) but I've been there and i know how you feel... :-)

Det finns en uppgradering, dmac 2.5, som rättar till en del vitala problem.... Hmmm... i alla fall om man kör asp.

Lite frågor om php:

- hur skickar jag e-post från hemsidan? Finns det nåt om det i manualen eller är det komponenter som iis?

- vad är det egentligen som skilljer php3 och php4? Jag vill bara läsa och skriva till databaser, ungefär som du DmS.

------------------
Never underestimate your opponents.

Använd funktionen mail();

skillnaden mellan PHP3 och PHP4 är mest under ytan. Hela motorn är omskriven och är snabbare nu. Ska du använda dig av databaser så är det inget du behöver bry dig om. Men det är bäst att köra 4:an

------------------

- John Perry Barlow

nanne.net

Hmm... det där fungerade inte på min pws, iis 4.0. jag har ju inte ställt in smtp. måste man inte det!?

Jag vill minnas att jag gjorde en sån inställning men jag har för mig att det var i mySQL-verktyget. I hop med installationen...

Mitt första intryck av php hittils är att det har nästan ingenting gemensamt med asp, möjligen tillvägagångssättet. Den enda positiva överrasknignen var att man kunde skapa variabler on the fly.

MySQL har inte heller så mycket gemensamt med Access... Det skilljer oväntat mycket faktisk!

------------------
Never underestimate your opponents.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)