webForumDet fria alternativet

Fotoalbum - 2 olika thumbnail-alternativ

PHP

8 svar · 492 visningar · startad av learn

Medlem sedan jan. 20051 130 inlägg
Frågan#1

Vad tycker ni?

Jag tänkte bygga ett fotoalbum där man klickar på en bild för att förstora den, alltså thumbnail > förstoring.

Alternativ 1:
När besökaren laddar upp en bild så sparas den ner i 2 olika format. Ett som är anpassat till thumbnail och ett i original.

Alternativ 2:
Den uppladdade bilden sparas bara i ett format och thumbnailsen genereras sedan "live" i fotoalbumet. De körs alltså genom ett PHP-script innan de visas.

Så, vilket alternativ skulle Ni rekommendera, och varför?

Någon som har en åsikt? Vad rekommenderas och varför? Ge mig gärna för- och nackdelar...

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

Eftersom det tar viss tid att renderar en thumbnail är det inget jag rekommenderar att göra "live". Spara istället undan thumbnailen första gången den skapas och hämta i fortsättningen.

if (!thumbnail_exists($image)) {
  create_thumb($image);
}
display_thumb($image);

OK, tack för din synpunkt!

Någon som tycker annorlunda, eller har fler argument som talar för sl0ks alternativ?

Medlem sedan sep. 20068 inlägg

Nej, håller med.. thumbnails är så små så de tar inte plats att ha.. sen att generera thumnails tar datorkraft... nu vet jag inte storleken på ditt galleri, men låt säga att 1000 pers surfar samtidigt i galleriet.. då skulle det krävas ganska mycket. plus att galeriet blir något långsammare..

Medlem sedan aug. 200413 inlägg

Håller på med ett fotoalbum och undrar då om man ska kunna visa bilden i den storlek användaren vill ha är det då inte smartare att generera live?
annars måste kanske 5 olika versioner av samma bild sparas?

Medlem sedan apr. 2002830 inlägg

Jag har löst det på följande sett för att ha det enkelt.

1. Skapar en ny mapp på FTPn, laddar upp bilderna jag vill ska ligga i den mappen
2. När man är på thumbnail sidan första gången skapas alla thumbnails, de sparas sedan, så andra gången du kommer in så använder man de sparade bilderna
3. När du visar bilden för första gången så skalas den till användarinställningen. Denna bild sparas också.
4. Användaren kan själv förstora eller förminska bilden, enligt fördefinierade storlekar. Första gången man vill se en bild i en ny storlek så skapas den, sedan så sparas den så att nästa person inte behöver vänta på genereringen.

Funkar jättebra, och man har också möjligheten att ladda ner den "högupplösta" orginalbilden.

// Niclas

Medlem sedan aug. 200413 inlägg

ja men fortfarande så tar det en massa extra utrymme. har du massvis med bilder men inte många användare måste detta vara negativt?

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

LaLa: Lagringsutrymme är relativt billigt i jämförelse med cpukraft.
När du nu själv testar att generera bilderna "on the fly" tar det kanske inte överdrivet mkt tid, men tänk sen om du har ex 100+ användare ...
En bild är väldigt statisk och bör hanteras därefter..

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)