PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Jag undrar om det är någon som vet någon bra sätt som man skulle kunna göra ett meddelande-system i php. Det går ju bra med asp men hur går det egentligen med php? Har sökt på hotscript men hittar inget.
Eller är det så att php är slagen på fingrarna av asp på detta område?
Med meddelande system menar jag att användare på min sida ska kunna skicka meddelanden till varandra ( som skunk)
[Redigerat av P den 17 jan 2001]
BABBAMedlem sedan feb. 2000280 inlägg Vaddå meddelande system? Menar du som en interpost inom ex en community? Det går utmärkt att göra i php.
Har du bara databas-tillång smäller du upp ett sådant rätt kvickt.
------------------
BABBA
/ * It's not a lie if you believe it * /
http://www.webbkontor.com
stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg U2KMedlem sedan jan. 2000224 inlägg Du får nog förklara lite bättre.. Är det ett medellande system mellan personer på hemsidan eller bara en typ av Gästboks inlägg.. Jag rekommenderar att du kollar de scripten som finns på wfScript :)
------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Så här ser iaf databas strukturen ut på mitt system jag har byggt för min.
CREATE TABLE messagetbl (
me_id int(11) NOT NULL auto_increment,
me_read enum('n','y') DEFAULT 'y' NOT NULL,
me_fmid int(11) DEFAULT '0' NOT NULL,
me_tmid int(11) DEFAULT '0' NOT NULL,
me_title varchar(100) NOT NULL,
me_text text NOT NULL,
me_date int(11),
PRIMARY KEY (me_id),
KEY n_nid (me_id),
UNIQUE n_nid_2 (me_id)
);
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Jag undrar om det är någon som vet någon bra sätt som man skulle kunna göra ett meddelande-system i php. Det går ju bra med asp men hur går det egentligen med php? Har sökt på hotscript men hittar inget.
Eller är det så att php är slagen på fingrarna av asp på detta område?
Med meddelande system menar jag att användare på min sida ska kunna skicka meddelanden till varandra ( som skunk)
------------------
/// P
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Du skriver db: infon har du nått imot och dela med dig av koderna
------------------
/// P
ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Duger inte det som Stevenet länkade till? Laddade ner källkoden och testade, funkade ju fint! Enkelt och smidigt.
------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Visst här har du koden. Men betrakta den som BETA kvalitet. Jag ska nämligen bussa några killar och tjejer och hårdtesta systemet nästa vecka (jag byggde systemet på en halvtimme mitt i natten så man kan nog optimera koden en hel del).
Jag använder mig inte av titel fältet som du kommer märka utan använder istället de 15 första tecknen som titel i meddelandet. Sen så finns det en hel del unik information för min site som du borde kunna rensa bort.
<?
#Sparar inskickat meddelande
if($save=="yes") {
if($message) {
$res=mysql_query("SELECT me_id FROM messagetbl WHERE me_fmid='$UserInfo[m_mid]' AND me_tmid='$tid' AND me_text='$message'");
if(mysql_num_rows($res)!=1) {
mysql_query("INSERT INTO messagetbl SET me_fmid='$UserInfo[m_mid]',me_tmid='$tid',me_text='$message',me_date=$now");
echo mysql_error();
}
}
}
#Raderar meddelande
if($delete=="yes" && $id) {
mysql_query("DELETE FROM messagetbl WHERE me_tmid='$UserInfo[m_mid]' AND me_id=$id");
echo mysql_error();
}
#Visar meddelande
if($id && !$delete) {
$res=mysql_query("SELECT me_id,me_read,me_fmid,me_tmid,me_title,me_text,me_date,m_mid,m_nickname FROM messagetbl,membertbl WHERE me_fmid=m_mid AND me_tmid='$UserInfo[m_mid]' AND me_id=$id ORDER BY me_read DESC ");
if(mysql_num_rows($res)==1) {
$r=mysql_fetch_array($res);
mysql_query("UPDATE messagetbl SET me_read='n' WHERE me_id=$id");
echo "<TABLE BORDER=1>\n";
echo "<tr><td><b>Från:</b> <a href=\"index.php?member&mid=$r[m_mid]\">$r[m_nickname]</a></td><td>".date("Y-m-d H:G",$r[me_date])."</td></tr>\n";
echo "<tr><td colspan=2>$r[me_text]</td></tr>\n";
echo "</TABLE>\n";
echo "<br><a href=\"index?message&delete=yes&id=$id\">Radera meddelandet</a>";
echo "<br><br>Svara på meddelandet<br>";
echo "<FORM action=\"index?message\" method=\"post\">\n";
echo "<INPUT TYPE=\"hidden\" name=\"save\" value=\"yes\">\n";
echo "<INPUT TYPE=\"hidden\" name=\"tid\" value=\"$r[me_fmid]\">\n";
echo "<textarea name=\"message\" cols=30 rows=10></textarea>\n";
echo "<br><INPUT type=\"submit\" value=\"Skicka\">\n";
echo "</FORM>\n";
echo "<a href=\"javascript: history.go(-1)\">Tillbaka</a>";
}else
echo "Kunde inte hitta meddelendet\n";
}else {
#Listar meddelanden
$res=mysql_query("SELECT me_id,me_read,me_fmid,me_tmid,me_title,me_text,me_date,m_mid,m_nickname FROM messagetbl,membertbl WHERE me_fmid=m_mid AND me_tmid='$UserInfo[m_mid]' ORDER BY me_date DESC ");
if(mysql_num_rows($res)>=1) {
echo "<TABLE BORDER=0>\n";
echo "<tr class=txtblack><td> </td><td>Meddelande</td><td>Skickat från</td><td>Skickat den</td></tr>\n";
while($r=mysql_fetch_array($res)) {
if(strlen($r[me_text])>=20)
$r[me_text] = substr($r[me_text],0,17)."...";
echo "<tr><td>".($r[me_read]=="y" ? "<font color=red>NYTT</font>" : " ")."</td><td><a href=\"index.php?message&id=$r[me_id]\">$r[me_text]</a></td><td> <a href=\"index.php?member&mid=$r[m_mid]\">$r[m_nickname]</a></td><td>".date("Y-m-d H:G",$r[me_date])."</td></tr>\n";
}
echo "</TABLE>\n";
}else
echo "Du har inga meddelanden\n";
}
?>
Observera kopplingarna till tabellen membertbl som är den tabell där medlemmarna har sin info. Du ser även en array som heter $UserInfo[]; Den innehåller all den information som en inloggad medlem har i membertbl. Du får modifiera efter dina egna behov.
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
[Redigerat av nanne den 17 jan 2001]
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg CREATE TABLE messagetbl (
me_id int(11) NOT NULL auto_increment,
me_read enum('n','y') DEFAULT 'y' NOT NULL,
me_fmid int(11) DEFAULT '0' NOT NULL,
me_tmid int(11) DEFAULT '0' NOT NULL,
me_title varchar(100) NOT NULL,
me_text text NOT NULL,
me_date int(11),
PRIMARY KEY (me_id),
KEY n_nid (me_id),
UNIQUE n_nid_2 (me_id)
);
vad står allt för?
tex:me_fmid
------------------
/// P
frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg Skulle gissa att det står för:
me_id = Meddelandets ID
me_read = Om meddelandet är läst eller inte
me_fmid = Från Meddelnade ID
me_tmid = Till Meddelande ID
me_title = Tittel på meddelandet
me_text = Texten i meddelandet
me_date = Datumet, kanske ;)
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Front får MVG :)
me_id är även primärnyckel och ska vara unik :-)
------------------
- John Perry Barlow
nanne.net
[Redigerat av nanne den 18 jan 2001]
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Jag förstår faktiskt inte vad me_fmid och me_tmid används till. Jag må vara dum, men kan någon förklara varför du har dom?
------------------
Ri, ri, ripuli
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Det är vilka medlemsid som meddelandena skickas till.
Om jag har medlems id 1 och jag ska skicka till Kalle som har medlems id 2 så blir det
me_fmid=1
me_tmid=2
När kalle loggar in och klickar på meddelande länken så görs en selectsats på alla meddelanden i membertbl som har me_tmid=2
Resten av uppgifterna hämtas ur tabellen membertbl (med en join) där man ser att m_nickname för m_mid=1 är Nanne etc. etc.
------------------
- John Perry Barlow
nanne.net
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Mmm, det är väl klart att det var därför. :r
Men nu vet jag i alla fall. Tack.
------------------
Ri, ri, ripuli